VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Opintohaku > Kuluttaja- ja ostokäyttäytyminen (TL00BE46) > 2024-2025

Kuluttaja- ja ostokäyttäytyminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: TL00BE46
OPS: LT 2023
Taso: Tradenomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 2 (2024-2025)
Lukukausi: Syksy
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Malin, Timo
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2024-2025

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
3003LT2023-2M19.8.2024 – 22.12.2024Timo MalinSuomi1.8.2024 – 6.9.2024

Osaamistavoitteet

Oppija kehittää valmiuksiaan analysoida kuluttajakäyttäytymistä. Oppija ymmärtää kuluttajamarkkinoiden toiminnan. Oppija oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan kuluttajamarkkinointia..
Oppija kehittää esiintymis-, vuorovaikutus- ja perustelutaitojaan.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson kokonaistyömäärä on seuraava (5op = 135h

Kontaktitunnit 40 tuntia
Itsenäinen opiskelu n. 30 tuntia
Opintojakson tehtävät n. 30 tuntia
Ryhmätyö – raportti n. 20 tuntia
Ryhmätyö – esitykset n. 10 tuntia
Vertaispalaute n. 1–2 tuntia
Oman oppimisen analyysi n. 2–3 tuntia.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Markkinoinnin perusteet

Sisältö

Opintojakson suoritettuaan oppija osaa analysoida asiakastyytyväisyyskyselyn aineiston pohjalta kuluttajan ostopäätösprosessia ja arvioida siihen sopivia markkinoinnin toimenpiteitä. Opiskelija tunnistaa tulevaisuuden muutostekijät ostokäyttäytymisen liittyen. Opiskelija pystyy tiimeissä analysoimaan ja kehittämään kuluttajamarkkinointia (innovaatio-osaaminen) Opiskelija kehittää vuorovaikutustaitojaan (työyhteisön vuorovaikutusosaaminen), mukaan lukien kuuntelutaito, keskustelutaito, ja esiintymisosaaminen. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta (palautteenantotaito).

Aluevaikuttavuus

Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.

Kansainvälisyys

Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.

Opiskelumateriaali

- Roberts-Limbard, Mornay Parumasur, Sanjana Brijball 2015. Consumer Behaviour. Third edition. Claremont. South Africa.
- Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Kontaktitunnit 40 tuntia
Itsenäinen opiskelu n. 30 tuntia
Opintojakson tehtävät n. 30 tuntia
Ryhmätyö – raportti n. 20 tuntia
Ryhmätyö – esitykset n. 10 tuntia
Vertaispalaute n. 1–2 tuntia
Oman oppimisen analyysi n. 2–3 tuntia.

Arviointikriteerit

Tehtävät:
5: kerätä tietoa systemaattisesti oman alan tieteellisistä julkaisuista
- luokitella ja vertailla eri tiedonlähteitä ja jäsentää hankkimaansa tietoa
- muokata tietoa käyttökelpoiseksi
- arvioida tiedon oikeellisuutta ja luotettavuutta
- ymmärtää alan kehittämistarpeita ja esittää kehittämistoimenpiteitä
- analysoida ja arvioida käytännön toiminnassa ilmeneviä ammatillisia ongelmia
- perustella teoriaperustaisesti asiantuntijatehtävissä toimiessaan

3: muokata ja soveltaa kerättyä tietoa,
- arvioida tiedon oikeellisuutta,
- kerätä tietoa oman alan tieteellisistä julkaisuista
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää itsenäisesti erilaisia ongelmanratkaisumenetelmiä
- tunnistaa alan kehittämistarpeita

1: kerätä ja käyttää tietoa eri lähteistä,
- ymmärtää tiedon oikeellisuuden ja luotettavuuden merkityksen ja menetelmät
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää ohjatusti ongelmanratkaisumenetelmiä
- löytää alan kehittämistarpeita

Arviointimenetelmät

Ryhmäkohtainen arviointi:
1 Projektiraportti 40p
2 Tiimitehtävät 40p
3 Tulosten esittely asiakkaalle 10p
4 Oman oppimisen analyysi 10p

Kaikki ryhmässä saavat saman loppuarvioinnin. Jokainen ottaa kollektiivisen vastuun omista teoistaan (tai tekemättä jättämisestä) ja toiminnastaan sekä työryhmän prosessista. Työryhmä raportoi loppuraportin yhteydessä jäsentensä työpanostuksen, minkä mukaan työryhmäpisteet jakautuvat.

HUOM! Yksittäistä osasuoritusta ei voi uusia, vaan kurssi uusitaan kokonaisuudessaan yksilösuorituksena kurssikirjatenttinä.


Takaisin