Matematiikka ja data-analytiikan perusteet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TK00BR67 |
OPS: | TK 2025 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2025-2026) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Rajala, Päivi |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Matematiikka
Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee ict-alan ja liikeelämän keskeisimmät laskutehtävät. Hän osaa muuntaa lukuja
2-, 10- ja 16-järjestelmien välillä, soveltaa bin-, dec- ja hexlukuja tietoliikenneverkkojen määrittelyyn, ratkaista
prosenttilaskuja (mm. verotus, katetuotto), ratkaista korko- ja koronkorkolaskuja ja muuntaa rahasummia aiemman ja myöhemmän ajan rahasummiksi indeksien avulla.
Data-analytiikan perusteet
Data-analytiikan perusteet -osuuden suorittamisen jälkeen opiskelija osaa hyödyntää taulukkolaskentaohjelmaa tehokkaasti datan käsittelyssä, analysoinnissa ja raportoinnissa. Opiskelija hallitsee taulukkolaskentaohjelmien perustoiminnot, kuten datan syöttämisen, muokkaamisen ja laskennan, sekä edistyneet ominaisuudet, kuten kaavat, funktiot, lisäosat, tilastollisen analyysin ja datan visualisoinnin. Hän osaa käyttää ohjelmistoa tiedon keräämiseen, puhdistamiseen ja analysointiin, varmistaen samalla tietolähteiden yhdenmukaisuuden ja arvioiden tulosten luotettavuutta.Lisäksi opiskelijalla on valmiudet soveltaa data-analytiikkaa
liiketoiminnan kehittämisessä. Opintojakso antaa vahvan pohjan syventää opiskelijan osaamista ja opastaa hyödyntämään taulukkolaskentaohjelmia monipuolisesti dataanalytiikan tarpeisiin.
Opiskelijan työmäärä
135 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
-
Sisältö
Matematiikka
• Bin-, dec- ja hex-järjestelmät
• Lukumuunnokset
• IPv4-osoite ja aliverkon peite
• IPv6-osoite
• Prosenttilasku
• Korko- ja koronkorkolasku
• Verolaskenta
• Katetuotto- ja kannattavuuslaskenta
• Indeksit ja niiden soveltaminen
Data Analytics
• Taulukkolaskentaohjelman perustoiminnot
• Taulukkolaskentaohjelman edistyneet toiminnot
• Taulukkolaskentaohjelman lisäosat
• Data-analytiikan automatisointi
• Tietojen visualisointi
• Tilastollinen data-analyysi
Aluevaikuttavuus
Opintojaksolla huomioidaan alueen elinkeinoelämän tarpeet ja vahvistetaan paikallista osaamista.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla otetaan huomioon yritysten ja organisaatioiden kansainväliset piirteet.
Opiskelumateriaali
Opettajan ilmoittama ajankohtainen materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu
Arviointikriteerit
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
Matematiikka:
1-2:
Opiskelija osaa muuntaa lukuja 2-, 10- ja 16- järjestelmien välillä ja muodostaa IPv4- ja IPv6-verkon. Hän
hallitsee prosentti- ja korkolaskun, sekä vero-, katetuotto- ja indeksilaskennan perusteita ja suoriutuu niissä perustason
tehtävistä.
3-4:
Matematiikka: Opiskelija hallitsee 2-, 10- ja 16-lukujärjestelmät ja osaa hyödyntää niitä IPv4- ja IPv6-verkkojen määrittelyssä ja
suunnittelussa. Hän osoittaa hyvää ymmärrystä prosenttilaskennasta ja osaa soveltaa sitä liike-elämän tilanteissa. Hän suoriutuu hyvin verojen laskennasta. Hän kykenee suorittamaan katetuotto- ja kannattavuuslaskelmia. Hän osaa hyödyntää verrantoa ja muuntaa rahasummia aiemman ja myöhemmän ajan rahasummiksi indeksien avulla.
5:
Matematiikka: Opiskelija hallitsee syvällisesti 2-, 10- ja 16- lukujärjestelmät ja osaa hyödyntää niitä kehittyneesti IPv4- ja
IPv6-verkkojen määrittelyssä ja suunnittelussa. Hän osoittaa syvällistä ymmärrystä prosenttilaskennasta ja osaa soveltaa
sitä monimutkaisemmissa tilanteissa. Hän pystyy analysoimaan verotuksen vaikutuksia liiketoimintaan ja osaa laskea veroja
monimutkaisemmissa tilanteissa. Hän osoittaa vahvaa osaamista katetuoton ja kannattavuuden käsitteissä ja pystyy
soveltamaan niitä realistisiin liiketoimintatilanteisiin. Hän osoittaa syvällistä ymmärrystä indeksilukujen käytöstä ja osaa
käyttää niitä kehittyneesti.
Data-analytiikka:
1–2:
Opiskelija osaa syöttää ja muokata dataa taulukkolaskentaohjelmassa sekä hyödyntää perusfunktioita (esim. yhteen-, vähennys-, keskiarvolaskut). Datan esikäsittely ja visualisointi rajoittuvat yksinkertaisiin menetelmiin, eikä virhelähteiden tunnistaminen tai tulosten kriittinen tarkastelu ole vielä systemaattista.
3–4:
Opiskelija pystyy käyttämään taulukkolaskentaohjelman kehittyneempiä toimintoja, kuten pivot-taulukoita ja erilaisia funktioita, ja tuottaa selkeitä kaavioita ja raportteja. Hän tunnistaa datan puhdistuksen tarpeen ja osaa toteuttaa perusmuotoisen tilastollisen analyysin. Tietolähteiden luotettavuuden arviointi ja virhelähteiden tunnistaminen sujuvat kohtuullisen hyvin.
5:
Opiskelija osoittaa monipuolista osaamista taulukkolaskentaohjelmien käytössä ja hyödyntää kattavasti funktioita, lisäosia ja tilastollisia menetelmiä. Hän suunnittelee ja toteuttaa datan käsittelyn, analysoinnin ja visualisoinnin johdonmukaisesti sekä pystyy perustelemaan valintansa selkeästi. Opiskelija arvioi aineiston luotettavuutta kriittisesti.
Arviointimenetelmät
Opettajan arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi.