VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Ajankohtaiset koulutukset > Tietojenkäsittelyn koulutus (TK) > 2025 > Vuosi 1 > Pelikehityksen perusteet (DU00BS07)

Pelikehityksen perusteet

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: DU00BS07
OPS: TK 2025
Taso: Tradenomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2025-2026)
Lukukausi: Kevät
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Ulvinen, Tero
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on antaa perusvalmiudet yksinkertaisen pelin toteuttamiseen.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

• ymmärtää pelimoottorin merkityksen pelinkehityksessä.
• osaa tuoda pelissä tarvittavia resursseja peliprojektiin.
• osaa toteuttaa yksinkertaisen pelin pelimoottoria käyttäen.
• ymmärtää versonhallinnan merkityksen osana peliprojektia.
• pystyy julkaisemaan pelin.

Opiskelijan työmäärä

135 tuntia

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

-

Sisältö

Peliprojektin toteuttamiseen ja siihen liittyvät aiheet:
• Pelimoottori
• Versionhallinta
• Resurssitiedostot
• Pelioliot ja niiden toiminnallisuuden laajentaminen omia
komponentteja käyttäen
• Audio
• Pelin julkaisu

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Verkko-opiskelu

Arviointikriteerit

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.

1-2:
Opiskelija
• ymmärtää pelimoottorin merkityksen pelinkehityksessä.
• osaa määrittää peliolioita pelin toiminnallisuuden
toteuttamiseen.
• osaa käyttää valmiita komponentteja peliolioiden
toiminnallisuuden laajentamiseen.
• osaa määrittää yksinkertaisia komponentteja peliolioiden
toiminnallisuuden laajentamiseen.

3-4:
Opiskelija
• hallitsee versionhallinnan käytön peliprojektissa.
• kykenee tuottamaan pelissä toimivaa grafiikkaa ja
ohjelmakoodia.
• hallitsee pelimoottorin vaativampien ominaisuuksien käytön

5:
Opiskelija
• pystyy toimimaan aktiivisesti osana tiimiä peliprojektissa.
• pystyy julkaisemaan valmiin pelin.


Takaisin