Liike-elämän ruotsi
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TTKA0714 |
Tyyppi: | Pakollinen |
OPS: | TK 2017 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2018-2019) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Isokangas, Sari |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2018-2019
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | T-TK-2-1, T-TK-2-2 | 7.1.2019 – 26.5.2019 | Sari Isokangas | Suomi | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2020-2021.
Osaamistavoitteet
Opiskelija saavuttaa kieliasetuksen (6.6.2003/424) mukaisen, omalla alalla tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija hallitsee IT-alan perussanaston ja yrityselämän keskeisen sanaston ruotsiksi ja ymmärtää alansa ruotsinkielistä kirjallisuutta sekä saa sellaiset suulliset valmiudet, että pystyy osallistumaan ruotsinkieliseen keskusteluun työssään. Hän näkee kaksikielisyyden voimavarana ja haluaa kehittää ruotsin kielen taitoaan.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä yhteensä 81 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 39 h
- mistä itsenäistä opiskelua 42 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Sisältö
It-alan sekä liike-elämän kieli, sanasto ja rakenteet sekä paikalliseen ja Pohjoismaiden yrityselämään ja yrityskulttuureihin perehtyminen.
Aluevaikuttavuus
Paikallisiin oman alan yrityksiin ja niiden toimintaan perehtyminen ruotsin kielellä.
Kansainvälisyys
Pohjoismaiden yrityselämään ja yrityskulttuurien erityispiirteisiin perehtyminen.
Opiskelumateriaali
Maarit Ohinen-Salven. Jobba med It. Svenska för högskolor. Edita Helsinki. 2015.
Muu opettajan toimittama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, keskusteluharjoitukset, kommunikatiivinen kielenoppiminen, ryhmätyöt ja itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
Taitotaso 1: Opiskeija pystyy osallistumaan tavallisimpiin, ennakoitaviin työelämän kielenkäyttötilanteisiin ja käyttää yksinkertaisia rakenteita ja yksittäisiä sanoja viestinnässään. Opiskelija kehittää kurssin aikana oman alan sanaston hallintaa. Asenne kielenoppimiseen on myönteinen.
Taitotaso 3: Opiskelija selviytyy kohtalaisesti tavallisimmista, ennakoitavista työelämän kielenkäyttötilanteista ja käyttää rakenteita ja fraaseja viestinnässään kutakuinkin idiomaattisesti. opiskelija osaa käyttää kurssin aikana opittua oman alan sanastoa. Asenne kielenoppimiseen on myönteinen.
Taitotaso 5: Opiskelija selviytyy hyvin erilaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa ja hallitsee rakenteet hyvin ja käyttää niitä monipuolisesti. Opiskelija käyttää idiomaattisesti ja laajasti oman alan sanastoa ja ilmaisuja. Asenne kielenoppimiseen on myönteinen.
Arviointimenetelmät
Jatkuva näyttö, kirjalliset ja suulliset tehtävät, suullinen ja kirjallinen tentti. Numeerinen arviointi (0-5).
Päättötodistukseen tulee valtionhallinnon kielitutkinnon arvosana tyydyttävä (1-3) tai hyvä (4-5) suullisesta ja kirjallisesta kielitaidosta erikseen.