VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Ajankohtaiset koulutukset > Terveydenhoitajakoulutus (TH) > 2025 > Vuosi 1 > Asiakas- ja potilasturvallisuus (SH00BU19)

Asiakas- ja potilasturvallisuus

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SH00BU19
OPS: TH 2025
Taso: Terveydenhoitaja (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2025-2026)
Lukukausi: Kevät
Laajuus: 2 op
Vastuuopettaja: Lehesvuo, Riikka
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2025-2026

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)Kieli
3001SH2025-A1.1.2026 – 31.5.2026Johanna LatvalaSuomi
3003SH2025V-A1.1.2026 – 31.5.2026Johanna LatvalaSuomi
3004TH2025-A1.1.2026 – 31.5.2026Miia JoensuuSuomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa asiakas- ja potilasturvallisuutta edistäviä sekä vaarantavia tekijöitä. Hän ymmärtää potilasturvallisuuden keskeiset käsitteet, toimijat ja rakenteet, ja osaa arvioida eri tekijöiden ja niiden kokonaisuuden vaikutuksia turvalliseen terveydenhuoltoon.
Opiskelija tuntee potilasturvallisuuskulttuurin teoreettisen taustan ja osaa kuvata syyllistämättömän toimintakulttuurin rakentumisen periaatteet. Hän ymmärtää ennakoinnin merkityksen turvallisuuden edistämisessä sekä omat ja organisaation vastuut vaaratapahtumien ehkäisyssä ja käsittelyssä.
Opiskelija osaa selittää tiedonhallinnan merkityksen potilasturvallisuudessa sekä osaavat kiinnittää huomiota laadukkaan tiedon tuottamiseen ja välittämiseen hoitotyön käytännössä. Opiskelija tunnistaa tiedonhallinnan oikeudelliset näkökohdat ja osaa arvioida sähköisten järjestelmien, lääkinnällisten laitteiden ja muiden terveydenhuollon laitteiden hyötyjä ja riskejä turvallisen toimintaympäristön näkökulmasta.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä 54 h (1op = 27 h opiskelijan työtä) Itsenäinen työskentely verkossa (50 h) ja pienryhmätyöskentely lähitapaamisen aikana (4 h).

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Opintojakso Työyhteisö- ja turvallisuusosaaminen on suositeltavaa käydä edeltävästi.

Sisältö

Asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvät käsitteet ja osa-alueet (mm. laiteturvallisuus ja säteilyturvallisuus),
Asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuuriin liittyvät keskeiset elementit sekä syyllistämättömän kulttuurin tukemisen keinot,
Asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavat tekijät ja turvallisuutta edistävät tekijät (mm. ISBAR raportointi ja CRM = Crew resource management)

Opiskelumateriaali

STM. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2. (verkkojulkaisu)

Koivula R, Brotkin H & Saarsalmi O. 2018. Turvallisia sote-palveluja: Opas sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Ohjaus 2/2018. Helsinki. (verkkojulkaisu)

Sekä Moodlen materiaali ja muu opettajan ilmoittama materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan pääosin itsenäisesti verkossa mutta se pitää sisällään myös aikaan ja paikkaan sidottua opetusta. kurssimateriaalien opiskelu, itsenäisten tehtävien tekeminen sekä pienryhmätyöskentely (lähitunnit).

Arviointikriteerit

Opintojakso arviodaan numeerisesti suhteessa kurssin oppimistavoitteisiin. Tarkemmat arviointikriteerit esitetään kurssin alussa.


Takaisin