Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | STHA1101 |
OPS: | TH 2021 |
Taso: | Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 4 (2024-2025) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Alaniemi, Ritva |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2024-2025
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3004 | TH2021-4A | 1.8.2024 – 15.12.2024 | Sanna Saikkonen | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija arvioi odottavan ja lapsivuoteisen perheen tuen tarvetta. Opiskelija vastaan perheen tarpeisiin suunnitelmallisesti ohjauksen, hoidon ja tuen menetelmin myös ongelmatilanteissa. Opiskelija hallitsee raskaana olevan ja synnyttäneen hoidossa käytettävät tutkimukset ja osa toimia niistä saamansa tiedon perusteella. Toiminnassaan opiskelija hyödyntää ajantasaista näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa ja yhteistyökumppaneiden toimintaa eettisestä näkökulmasta.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 106 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 52 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 54 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Lisääntymisterveys, seksuaaliterveys ja naisen hoitotyö
Sisältö
Raskaana olevien ja lapsivuoteisten perheiden terveyden edistäminen sekä tukeminen ja ohjaus etenkin ongelmatilanteissa. Vanhemmuuteen kasvun, varhaisen vuorovaikutuksen ja parisuhteen tukeminen, perhesuunnittelu. Imetysohjaajakoultus ja synnytyksen jälkitarkastuksen teoriaopinnot.
Aluevaikuttavuus
Vastaamme alueen terveydenhoitajien tarpeeseen
Kansainvälisyys
Asiakkaiden monikulttuurisuuden huomiointi terveydenhoitajien koulutuksessa
Opiskelumateriaali
Paananen, Pietiläinen, Raussi-Lehto, Väyrynen & Äimälä (toim.), 2015. Kätilötyö. Tampere: Edita.
Rainto, S. & Ihme, A. 2014. Naisen terveys. Tampere, Edita.
Haapio, Koski, Koski & Paavilainen, 2009. Perhevalmennus. Porvoo: Edita.
Jämsä 2008. (toim)Sateenkaariperheet ja hyvinvointi.
Koski 2007. Monikulttuurinen perhevalmennus.
Niemelä, Siltala & Tamminen (toim.), 2003. Äidin ja vauvan varhainen vuorovaikutus. Juva: WSOY.
Deufel & Montonen, 2010. Onnistunut imetys. Tampere:Duodecim.
Koskinen. 2008. Imetysohjaus. Helsinki:Edita.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelu, oppimistehtävät ja itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
Taso 5
opiskelija osaa
-toteuttaa itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti perhekeskeistä äitiyshoitotyötä
-etsiä, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää sitä äitiyshoitotyön kehittämisessä
-toimia eettisten periaatteet huomioiden, kehittäen omaa ja muiden hoitotyöhön osallistuvien eettistä toimintaa
Taso 3
opiskelija osaa
-toteuttaa itsenäisesti perhekeskeistä äitiyshoitotyötä
-perustellusti etsiä, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyössä
-toimia itsenäisesti yhteistyössä asiakkaan hoitoon ja palveluun osallistuvien tahojen kanssa
-toimia eettiset periaatteet huomioiden, arvioiden omaa ja muiden hoitotyöhön osallistuvien eettistä toimintaa
Taso 1
Opiskelija osaa
-toteuttaa ohjatusti perhekeskeistä äitiyshoitotyötä
-etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyössä
-toimia ohjatusti yhteistyössä asiakkaan hoitoon ja palveluun osallistuvien tahojen kanssa
-toimia eettiset periaatteet huomioiden
Arviointimenetelmät
Luennoille ja harjoituksiin osallistuminen.
Kirjallinen koe normaalin raskauden osiosta, arviointi hyväksytty/hylätty
Kirjallinen koe patologisen raskauden osiosta, numeerinen arviointi (0-5). Käytännössä suoriutuminen ja oppismistehtävät vaikuttavat lopulliseen arvosanaan.
Harjoittelut arviointi suoritettu/hylätty
Harjoittelu
Viiden viikon käytännön harjoittelu äitiyshuollossa, josta pääpaino äitiysneuvolassa
Lisätietoja
Palaute opintojaksosta annetaan Spark-ohjelman kautta