VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Ajankohtaiset koulutukset > Terveydenhoitajakoulutus (TH) > 2019 > Vuosi 3 > Hoitotyön johtaminen ja kehittäminen sekä yrittäjyys (SSHP2007)

Hoitotyön johtaminen ja kehittäminen sekä yrittäjyys

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSHP2007
OPS: TH 2019
Taso: Terveydenhoitaja (AMK)
Opiskeluvuosi: 3 (2021-2022)
Lukukausi: Kevät
Laajuus: 4 op
Vastuuopettaja: Häyry, Riitta
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2021-2022

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
3001TH2019-3A1.1.2022 – 31.7.2022Riikka LehesvuoSuomi1.12.2021 – 10.1.2022
3002SH2019-23CK, SH2019-23DK, SH2019-3A, SH2019-3B, SH2019V-23K1.6.2022 – 31.7.2023Sanna SaikkonenSuomi14.3.2022 – 18.5.2022
3005 1.6.2022 – 31.12.2022Sanna SaikkonenSuomi14.3.2022 – 18.5.2022

Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2022-2023.

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa priorisoida työtehtäviään joustavasti tilanteen mukaan. Opiskelija osaa motivoida työyhteisönsä jäseniä ja antaa sekä ottaa vastaan palautetta. Opiskelija osaa työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Opiskelija kykenee kehittämään ja muuttamaan työskentelyään sosiaali- ja terveydenhuollon muutosten mukaisesti. Arvioi hoitotyön laatua kehittääkseen asiakkaan/potilaan hoitoa. Osallistuu hoitotyön laadun varmistamiseen työyhteisön jäsenenä. Ymmärtää oman toimintansa vaikutuksen organisaation laatuun. Ymmärtää potilasturvallisuusraporttien käytön osana organisaation laadunvalvontaa. Omaa perusedellytykset toimia alan itsenäisenä yrittäjänä. Edistää omalla toimialueellaan näyttöön perustuvia hoitotyön käytänteitä. Kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä, jotka perustuvat näyttöön. Opiskelija osaa ohjata opiskelija- ja työtovereita.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: 107 h
- mistä ohjattua opiskelua 44 h
- mistä itsenäistä opiskelua 63 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Projektiosaaminen
Basics of evidence based practice

Sisältö

Toiminnan priorisointi ja organisointi. Palautteen antaminen ja vastaanottaminen. Tiimin toiminnan johtaminen työvuorossa. Kestävä kehitys. Sosiaali- ja terveydenhuollossa käytettävien materiaalien käyttö, kierrättäminen ja hävittäminen. Kustannustietoisuus ja taloudellinen toiminta. Kyky muutoksiin, itsensä johtaminen. Elinikäinen oppiminen. Myönteinen asenne muutoksiin ja kehittämiseen. Työyhteisötaidot. Laadun hallintaa ohjaavat lait ja asetukset ja informaatio-ohjaus. Hoitotyön/terveydenhoitajatyön laadun arviointi. Laadun ja vaikuttavuuden mittarit ja seuranta. Organisaation hoitofilosofia. Palvelun laatu ja asiakastyytyväisyys. Hoitotyön kehittämis- ja tutkimuskohteiden tunnistaminen. Vastuu omasta työstä. Vaaratapahtumat, niiden raportointimenettely ja tulosten hyödyntäminen. Potilasturvallisuusraportit osana laatua. Yrittäjänä toimiminen terveydenhoitajan työnä. Toimintakäytänteiden tunnistaminen ja kriittinen arviointi. Yhtenäiset käytännöt. Tieteellisten julkaisujen kriittinen arviointi. Kriittinen ajattelu. Näytön tiivistelmät, järjestelmälliset katsaukset, hoitosuositukset. Näytön asteen arvioiden merkitys kliinisessä päätöksenteossa. Näyttöön perustuvan toiminnan implementointi kliiniseen käytäntöön. Perehdytys. Mentorointi. Opiskelijaohjaus.

Aluevaikuttavuus

-

Kansainvälisyys

-

Opiskelumateriaali

Elomaa, L. & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. 5. uudistettu painos. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 12. Turku. Turun ammattikorkeakoulu. Ladattavissa henkilökohtaiseen käyttöön osoitteesta: http://julkaisumyynti.turkuamk.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=9789522160652

Laaksonen, H., Niskanen, J., Ollila, S. & Risku, A. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Helsinki. Edita. (Soveltuvin osin.)

Muu opettajien osoittama ajankohtainen kirjallisuus.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, tehtävät, verkko-opiskelu, oppimateriaalien itsenäinen lukeminen.

Arviointikriteerit

Taso 5
Opiskelija osaa
- kuvailla työtehtävien tilanteenmukaisen priorisoinnin periaatteet ja soveltaa niitä uudessa kontekstissa.
- kuvailla työyhteisönsä jäsenten motivoinnin sekä palautteen antamisen ja vastaanottamisen periaatteet ja soveltaa niitä uudessa kontekstissa.
- kuvailla kustannustietoisuuden, ympäristön huomioimisen ja kestävän kehityksen periaatteet ja soveltaa niitä uudessa kontekstissa.
- kuvailla sosiaali- ja terveydenhuollon muutosten mukaisen työskentelyn kehittämisen ja muuttamisen periaatteet ja soveltamaan niitä uudessa kontekstissa.
- kuvailla hoitotyön laadun arvioinnin periaatteet ja soveltaa niitä uudessa kontekstissa.
- kuvailla miten sairaanhoitaja osallistuu hoitotyön laadun varmistamiseen työyhteisön jäsenenä ja soveltaa tätä tietoa uudessa kontekstissa.
- kuvailla sairaanhoitajan toiminnan vaikutuksen organisaation laatuun ja soveltaa tätä tietoa uudessa kontekstissa.
- kuvailla potilasturvallisuusraporttien käytön osana organisaation laadunvalvontaa ja soveltaa tätä tietoa uudessa kontekstissa.
- kuvailla alan yrittäjyyden keskeisiä periaatteita ja soveltaa niitä uudessa kontekstissa.
- kuvailla näyttöön perustuvan hoitotyön käytänteiden edistämisen periaatteet ja soveltaa niitä uudessa kontekstissa.
- kuvailla näyttöön perustuvan kliinisen päätöksenteon perusteet ja soveltaa niitä uudessa kontekstissa.
- kuvailla opiskelijoiden ja työtovereiden ohjauksen periaatteet ja soveltaa niitä uudessa kontekstissa.

Taso 3
Opiskelija osaa
- kuvailla työtehtävien tilanteenmukaisen priorisoinnin periaatteet ja soveltaa niitä tutussa kontekstissa.
- kuvailla työyhteisönsä jäsenten motivoinnin sekä palautteen antamisen ja vastaanottamisen periaatteet ja soveltaa niitä tutussa kontekstissa.
- kuvailla kustannustietoisuuden, ympäristön huomioimisen ja kestävän kehityksen periaatteet ja soveltaa niitä tutussa kontekstissa.
- kuvailla sosiaali- ja terveydenhuollon muutosten mukaisen työskentelyn kehittämisen ja muuttamisen periaatteet ja soveltamaan niitä tutussa kontekstissa.
- kuvailla hoitotyön laadun arvioinnin periaatteet ja soveltaa niitä tutussa kontekstissa.
- kuvailla miten sairaanhoitaja osallistuu hoitotyön laadun varmistamiseen työyhteisön jäsenenä ja soveltaa tätä tietoa tutussa kontekstissa.
- kuvailla sairaanhoitajan toiminnan vaikutuksen organisaation laatuun ja soveltaa tätä tietoa tutussa kontekstissa.
- kuvailla potilasturvallisuusraporttien käytön osana organisaation laadunvalvontaa ja soveltaa tätä tietoa tutussa kontekstissa.
- kuvailla alan yrittäjyyden keskeisiä periaatteita ja soveltaa niitä tutussa kontekstissa.
- kuvailla näyttöön perustuvan hoitotyön käytänteiden edistämisen periaatteet ja soveltaa niitä tutussa kontekstissa.
- kuvailla näyttöön perustuvan kliinisen päätöksenteon perusteet ja soveltaa niitä tutussa kontekstissa.
- kuvailla opiskelijoiden ja työtovereiden ohjauksen periaatteet ja soveltaa niitä tutussa kontekstissa.

Taso 1
Opiskelija osaa
- nimetä työtehtävien tilanteenmukaisen priorisoinnin periaatteita.
- nimetä työyhteisönsä jäsenten motivoinnin sekä palautteen antamisen ja vastaanottamisen periaatteita.
- nimetä kustannustietoisuuden, ympäristön huomioimisen ja kestävän kehityksen periaatteita.
- nimetä sosiaali- ja terveydenhuollon muutosten mukaisen työskentelyn kehittämisen ja muuttamisen periaatteita.
- nimetä hoitotyön laadun arvioinnin periaatteita.
- nimetä tapoja, miten sairaanhoitaja osallistuu hoitotyön laadun varmistamiseen työyhteisön jäsenenä.
- nimetä tapoja, joilla sairaanhoitajan toiminta vaikuttaa organisaation laatuun.
- nimetä tapoja, joilla potilasturvallisuusraportteja voi käyttää osana organisaation laadunvalvontaa.
- nimetä alan yrittäjyyden keskeisiä periaatteita.
- nimetä näyttöön perustuvan hoitotyön käytänteiden edistämisen periaatteita.
- nimetä näyttöön perustuvan kliinisen päätöksenteon keskeisiä elementtejä.
- nimetä opiskelijoiden ja työtovereiden ohjauksen periaatteita.

Arviointimenetelmät

Kokeet 100 %

Harjoittelu

-

Lisätietoja

-


Takaisin