Hoitotyön kliiniset perusteet
Rakennetyyppi: | Opintokokonaisuus |
---|---|
Koodi: | SSHP1700 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | TH 2015 |
Taso: | Terveydenhoitaja (AMK) |
Laajuus: | 10 op |
Vastuuopettaja: | Kallio, Suvi |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- yhteistyössä muiden ammattiryhmien kanssa hoitaa potilasta yksilöllisesti, turvallisesti ja taloudellisesti
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida sairaan ja ikääntyneen potilaan toimintakykyä, aktiivisuutta ja kuntoutumista ylläpitävää hoitotyötä
- kuvata hoitotyön prosessin vaiheet ja kirjata potilastietoja potilastietojärjestelmään
- tunnistaa ensiavun tarpeen, antaa ensiapua erilaisissa tilanteissa sekä tuntee poikkeusolojen terveydenhuoltoa
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä yhteensä 267 h
Ohjattua (lähiopetusta ja verkko-opiskelua) 130 h
Itsenäistä opiskelua 137 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei edeltäviä opintoja
Sisältö
Potilaan hoitamisen perusteet, kliinisten hoitotaitojen harjoitukset, potilasturvallisuus, hoitotyötä ohjaava lainsäädäntö, hoitotyön suunnittelu ja kirjaaminen, ikääntyneen hoitotyön erityiskysymyksiä -seminaarit, SPR:n opetusohjelmien mukainen ensiapuopetus, ensiavun perus- ja jatkokurssi, ja lisäksi tietoa poikkeusoloista.
Hoitotyön kliininen perusosaaminen 5 op
Vanhusten hoitotyö 2op
Ergonomia ja kinestetiikka 1 op,
Ensiapu (SPR I ja II) ja poikkeusolot 2 op
Opiskelumateriaali
Rautava-Nurmi, Westergård, Henttonen, Ojala ja Vuorinen. Hoitotyön taidot ja toiminnot. 2012. Sanoma Pro.
Sahi, Castrén, Helistö ja Kämäräinen. 2006.
Ensiapuopas.Duodecim.
Muu ilmoitettava materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot 130 h
Seminaarit 10 h
Oppimistehtävät/ryhmätyöt 16 h
Simuloituja käytönnön harjoituksia 44 h
Itsenäinen opiskelu 137 h
Arviointikriteerit
5. Opiskelija osaa
- toimia tilannekohtaisesti vuorovaikutuksessa muiden ammattiryhmien kanssa sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida potilaan hoitoa yksilöllisesti, turvallisesti ja taloudellisesti
- laatia yksilöllisen ja kattavan hoitosuunnitelman, hoitaa potilasta kokonaisvaltaisesti sekä arvioida potilaan saamaa hoitoa kriittisesti
- käyttää hoitotyön prosessin eri vaiheita potilastietoja kirjaamisessa potilastietojärjestelmään
- tunnistaa ja arvioida ensiavun tarpeen, osaa antaa välitöntä ensiapua erilaisissa tilanteissa, osaa ennaltaehkäistä tapaturmia sekä tuntee poikkeusolojen terveydenhuoltoa
3. Opiskelija osaa
- toimia luontevasti vuorovaikutuksessa hoitajien ja potilaiden kanssa sekä suunnitella potilaan hoitoa yksilöllisesti, turvallisesti ja taloudellisesti
- laatia yksilöllisen hoitosuunnitelman sekä toteuttaa ja arvioida potilaan hoitoa
- esimerkein kuvata hoitotyön prosessin eri vaiheet ja kirjata potilastietoja prosessin mukaisesti asioita potilastietojärjestelmään
- tunnistaa ensiavun tarpeen, antaa välitöntä ensiapua, ymmärtää tapaturmien ennaltaehkäisyn tarpeen sekä tuntee poikkeusolojen terveydenhuoltoa
1. Opiskelija osaa
- vuorovaikutuksessa muiden ammattiryhmien kanssa hoitaa potilasta yksilöllisesti, turvallisesti ja taloudellisesti
- tehdä hoitosuunnitelman, toteuttaa ja arvioida sairaan ja ikääntyneen potilaan hoitoa
- kertoa hoitotyön prosessin vaiheet ja kirjata potilastietoja potilastietojärjestelmään
- huomioida ensiavun tarpeita, antaa välitöntä ensiapua sekä tuntee poikkeusolojen terveydenhuoltoa pääpiirteittäin
Arviointimenetelmät
Harjoitukset: suoritettu/hylätty (20% kokonaisarvioinnista)
Oppimistehtävät: suoritettu/hylätty
Tentti, numeerinen arviointi 0 - 5 (80% kokonaisarvioinnista