Terveydenhoitotyön ammatillinen osaaminen II
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | STHA0706 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | TH 2014 |
Taso: | Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 4 (2017-2018) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Leppänen, Helena |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2017-2018
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
4 | S-TH-4A | 1.9.2017 – 22.12.2017 | Helena Leppänen | Suomi | 21.8.2017 – 18.9.2017 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija arvioi aikuisen terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija ohjaa ja opastaa asiakasta tarpeen ja tilanteen mukaisesti terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä ja hoitamisessa. Opiskelija tietää informaatio- ja terveysteknologian mahdollisuuksia terveyden edistämisessä. Opiskelija huomioi työssään eri kulttuureja edustavien asiakkaiden terveydenhoidollisia tarpeita.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 108 h
- mistä ohjattua opiskelua 52 h
- mistä itsenäistä opiskelua 56 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
Aikuisen ja ikääntyvän terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Keskeiset kansanterveydelliset ongelmat ja niiden ehkäisy .Terveyden ja toimintakyvyn ylläpitäminen ja edistäminen. Kansansairaudet ja niiden syntyyn vaikuttavat tekijät eri-ikäisillä, kansansairauksien ehkäisy ja hoito. Terveysteknologian apu työmenetelmissä.
Opiskelumateriaali
Vaarama M., Moisio P. & Karvonen S. 2010. Suomalaisten hyvinvointi 2010. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Valtioneuvoston periaatepäätös Terveys 2015 –kansanterveysohjelmasta. STM, julkaisuja 2001:4.
Ajankohtaisia Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä ja toimenpideohjelmia.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja opetuskeskustelut 28 h, harjoitukset ja tehtävät 12 h, seksuaalikasvatusprojekti 12 h
Arviointikriteerit
Taso 5
Opiskelija osaa
-kriittisesti etsiä, käyttää ja arvioida luotettavaa tietoa terveyden edistämiseksi
-arvioida ja suunnitella terveyden edistämistyötä asiakkaan iän ja elämäntilanteen mukaisesti
-osaa huomioida yksilöllisesti kulttuurin merkitystä asiakkaiden terveydenhoitotyössä
Taso 3
Opiskelija osaa
-perustella etsimäänsä ja käyttämäänsä tietoa terveyden edistämiseksi
-toteuttaa terveyden edistämistyötä asiakkaan iän ja elämäntilanteen mukaisesti
-huomioida kulttuurin merkitystä asiakkaiden terveydenhoitotyössä
Taso 1
Opiskelija osaa
-etsiä ja käyttää luotettavaa tietoa terveyden edistämistyönsä perustaksi
-tehdä päätöksiä asiakkaiden terveyden edistämiseksi
-tunnistaa kulttuurin merkitystä asiakkaiden terveydenhoitotyössä
Arviointimenetelmät
Kirjallinen koe, tehtävä, arviointi (0-5)