Perheeksi kasvun tukeminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | STHA0601 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | TH 2014 |
Taso: | Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 4 (2017-2018) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Alaniemi, Ritva |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2017-2018
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
7 | S-TH-4A | 1.9.2017 – 22.12.2017 | Ritva Alaniemi | Suomi | 21.8.2017 – 18.9.2017 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija arvioi odottavan ja lapsivuoteisen perheen tuen tarvetta. Opiskelija vastaan perheen tarpeisiin suunnitelmallisesti ohjauksen, hoidon ja tuen menetelmin myös ongelmatilanteissa. Opiskelija hallitsee raskaana olevan hoidossa käytettävät tutkimukset ja osa toimia niistä saamansa tiedon perusteella. Toiminnassaan opiskelija hyödyntää ajantasaista näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa ja yhteistyökumppaneiden toimintaa eettisestä näkökulmasta.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 108 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 52 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 56 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Äitiyshuolto ja naisen hoitotyö
Sisältö
Raskaana olevien ja lapsivuoteisten perheiden terveyden edistäminen sekä tukeminen ja ohjaus etenkin ongelmatilanteissa. Vanhemmuuteen kasvun, varhaisen vuorovaikutuksen ja parisuhteen tukeminen, perhesuunnittelu ja imetysohjaus
Opiskelumateriaali
Paananen, Pietiläinen, Raussi-Lehto, Väyrynen & Äimälä (toim.), 2006. Kätilötyö. Tampere: Edita.
Haapio, Koski, Koski & Paavilainen, 2009. Perhevalmennus. Porvoo: Edita.
Niemelä, Siltala & Tamminen (toim.), 2003. Äidin ja vauvan varhainen vuorovaikutus. Juva: WSOY.
Deufel & Montonen, 2010. Onnistunut imetys. Tampere:Duodecim.
Koskinen. 2008. Imetysohjaus. Helsinki:Edita.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot 55 h, oppimistehtävät 27 h, itsenäinen opiskelu 26 h, hoitotyön laboraatiot= ohjatut harjoitukset
Arviointikriteerit
Taso 5
opiskelija osaa
-toteuttaa itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti perhekeskeistä äitiyshoitotyötä
-etsiä, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää sitä äitiyshoitotyön kehittämisessä
-toimia eettisten periaatteet huomioiden, kehittäen omaa ja muiden hoitotyöhön osallistuvien eettistä toimintaa
Taso 3
opiskelija osaa
-toteuttaa itsenäisesti perhekeskeistä äitiyshoitotyötä
-perustellusti etsiä, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyössä
-toimia itsenäisesti yhteistyössä asiakkaan hoitoon ja palveluun osallistuvien tahojen kanssa
-toimia eettiset periaatteet huomioiden, arvioiden omaa ja muiden hoitotyöhön osallistuvien eettistä toimintaa
Taso 1
Opiskelija osaa
-toteuttaa ohjatusti perhekeskeistä äitiyshoitotyötä
-etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyössä
-toimia ohjatusti yhteistyössä asiakkaan hoitoon ja palveluun osallistuvien tahojen kanssa
-toimia eettiset periaatteet huomioiden
Arviointimenetelmät
Luennoille ja harjoituksiin osallistuminen.
Kirjallinen koe lääketieteellisestä osiosta, arviointi hyväksytty/hylätty
Kirjallinen koe hoitotyön osiosta, numeerinen arviointi (0-5). Käytännössä suoriutuminen ja oppismistehtävät vaikuttavat lopulliseen arvosanaan.
Harjoittelut arviointi suoritettu/hylätty