VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Terveydenhoitajakoulutus (TH) > 2014 > Vuosi 2 > Hoitotyön tutkimus ja kehittäminen I (SSHP2001)

Hoitotyön tutkimus ja kehittäminen I

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSHP2001
Tyyppi: Pakollinen / Perusopinnot
OPS: TH 2014
Taso: Terveydenhoitaja (AMK)
Opiskeluvuosi: 2 (2015-2016)
Laajuus: 4 op
Vastuuopettaja: Melender, Hanna-Leena
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2015-2016

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
4S-SH-2VK31.8.2015 – 30.5.2016Anne PuskaSuomi14.8.2015 – 13.10.2015
5S-TH-2A, S-TH-2B1.9.2015 – 19.12.2015Anne PuskaSuomi21.8.2015 – 13.9.2015
6S-SH-2A26.10.2015 – 28.5.2016Pirjo PeltomäkiSuomi21.8.2015 – 30.10.2015
7S-SH-2C21.8.2015 – 28.5.2016Pirjo PeltomäkiSuomi21.8.2015 – 13.9.2015
8S-SH-2CK21.8.2015 – 19.12.2015Pirjo PeltomäkiSuomi21.8.2015 – 13.9.2015
9S-SH-2B4.1.2016 – 4.6.2016Pirjo PeltomäkiSuomi7.12.2015 – 10.2.2016

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan filosofisen ja eettisen perustan. Opiskelija osaa laatia perustellun tutkimus- tai kehittämissuunnitelman. Opiskelija osaa käyttää perustellen tavallisimpia aineistonkeruumenetelmiä. Opiskelija osaa toteuttaa kehittämisprojektin ja valita perustellen sopivia työmenetelmiä.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: 107 h
- mistä ohjattua opiskelua: 48 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 58 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltävät opinnot: Opiskelu oppimisympäristössä; Hoitotyön teoreettinen perusosaaminen

Sisältö

Tiedon, tieteen ja tutkimuksen/kehittämistoiminnan suhde. Tieteenfilosofiset lähestymistavat tutkimukseen. Tutkimusetiikka. Tiedon haku ja käsittely. Tutkimuksen/kehittämistyön teoreettisen viitekehyksen laatiminen. Tutkimussuunnitelman/kehittämissuunnitelman laatiminen. Aineistonkeruumenetelmät. Projektin toteutus ja työmenetelmien käyttöönotto.

Opiskelumateriaali

Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2009. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: WSOYpro.
Silfverberg, P. 2007. Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja. Helsinki: Planpoint Oy. Saatavissa: http://www.mol.fi/esf/ennakointi/raportit/pvopas.pdf .
Muu ilmoitettava materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot 24 h, seminaarit 20 h, ryhmäohjaus 3 h, tentti 2 h.

Arviointikriteerit

Taso 5: opiskelija osaa
- kuvata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvien keskeisten filosofisten ja eettisten käsitteiden sisällön, tavallisimpien aineistonkeruumenetelmien keskeisen sisällön sekä kehittämisprojektin vaiheiden sisällöt ja soveltaa niitä perustellen uudessa kontekstissa
- kuvata tutkimus- tai kehittämissuunnitelman sisällön ja soveltaa sitä johonkin aiheeseen perustellen

Taso 3: opiskelija osaa
- kuvata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvien keskeisten filosofisten ja eettisten käsitteiden sisällön, tavallisimpien aineistonkeruumenetelmien sisällön sekä kehittämisprojektien vaiheiden sisällöt, mutta ei osaa soveltaa niitä uudessa kontekstissa
- kuvata pääpiirteissään tutkimus- tai kehittämissuunnitelman sisällön ja soveltaa sitä johonkin aiheeseen

Taso 1: opiskelija osaa
- nimetä tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä filosofisia ja eettisiä käsitteitä, tavallisimpia aineistonkeruumenetelmiä sekä kehittämisprojektin vaiheita mutta ei osaa soveltaa niitä uudessa kontekstissa
- nimetä tutkimus- tai kehittämissuunnitelman sisältöalueet, mutta ei osaa kuvata eikä soveltaa niitä tarkemmin

Arviointimenetelmät

Tentti 50%. Numeerinen arviointi 0-5.
Seminaarityö 50%. Numeerinen arviointi 0-5.


Takaisin