Hoitotyön tutkimus ja kehittäminen I
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHP2001 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | TH 2014 |
Taso: | Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2015-2016) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Melender, Hanna-Leena |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2015-2016
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
4 | S-SH-2VK | 31.8.2015 – 30.5.2016 | Anne Puska | Suomi | 14.8.2015 – 13.10.2015 |
5 | S-TH-2A, S-TH-2B | 1.9.2015 – 19.12.2015 | Anne Puska | Suomi | 21.8.2015 – 13.9.2015 |
6 | S-SH-2A | 26.10.2015 – 28.5.2016 | Pirjo Peltomäki | Suomi | 21.8.2015 – 30.10.2015 |
7 | S-SH-2C | 21.8.2015 – 28.5.2016 | Pirjo Peltomäki | Suomi | 21.8.2015 – 13.9.2015 |
8 | S-SH-2CK | 21.8.2015 – 19.12.2015 | Pirjo Peltomäki | Suomi | 21.8.2015 – 13.9.2015 |
9 | S-SH-2B | 4.1.2016 – 4.6.2016 | Pirjo Peltomäki | Suomi | 7.12.2015 – 10.2.2016 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan filosofisen ja eettisen perustan. Opiskelija osaa laatia perustellun tutkimus- tai kehittämissuunnitelman. Opiskelija osaa käyttää perustellen tavallisimpia aineistonkeruumenetelmiä. Opiskelija osaa toteuttaa kehittämisprojektin ja valita perustellen sopivia työmenetelmiä.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 107 h
- mistä ohjattua opiskelua: 48 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 58 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltävät opinnot: Opiskelu oppimisympäristössä; Hoitotyön teoreettinen perusosaaminen
Sisältö
Tiedon, tieteen ja tutkimuksen/kehittämistoiminnan suhde. Tieteenfilosofiset lähestymistavat tutkimukseen. Tutkimusetiikka. Tiedon haku ja käsittely. Tutkimuksen/kehittämistyön teoreettisen viitekehyksen laatiminen. Tutkimussuunnitelman/kehittämissuunnitelman laatiminen. Aineistonkeruumenetelmät. Projektin toteutus ja työmenetelmien käyttöönotto.
Opiskelumateriaali
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2009. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: WSOYpro.
Silfverberg, P. 2007. Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja. Helsinki: Planpoint Oy. Saatavissa: http://www.mol.fi/esf/ennakointi/raportit/pvopas.pdf .
Muu ilmoitettava materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot 24 h, seminaarit 20 h, ryhmäohjaus 3 h, tentti 2 h.
Arviointikriteerit
Taso 5: opiskelija osaa
- kuvata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvien keskeisten filosofisten ja eettisten käsitteiden sisällön, tavallisimpien aineistonkeruumenetelmien keskeisen sisällön sekä kehittämisprojektin vaiheiden sisällöt ja soveltaa niitä perustellen uudessa kontekstissa
- kuvata tutkimus- tai kehittämissuunnitelman sisällön ja soveltaa sitä johonkin aiheeseen perustellen
Taso 3: opiskelija osaa
- kuvata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvien keskeisten filosofisten ja eettisten käsitteiden sisällön, tavallisimpien aineistonkeruumenetelmien sisällön sekä kehittämisprojektien vaiheiden sisällöt, mutta ei osaa soveltaa niitä uudessa kontekstissa
- kuvata pääpiirteissään tutkimus- tai kehittämissuunnitelman sisällön ja soveltaa sitä johonkin aiheeseen
Taso 1: opiskelija osaa
- nimetä tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä filosofisia ja eettisiä käsitteitä, tavallisimpia aineistonkeruumenetelmiä sekä kehittämisprojektin vaiheita mutta ei osaa soveltaa niitä uudessa kontekstissa
- nimetä tutkimus- tai kehittämissuunnitelman sisältöalueet, mutta ei osaa kuvata eikä soveltaa niitä tarkemmin
Arviointimenetelmät
Tentti 50%. Numeerinen arviointi 0-5.
Seminaarityö 50%. Numeerinen arviointi 0-5.