Väestön terveyden edistäminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHP1401 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | TH 2014 |
Taso: | Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2014-2015) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Saikkonen, Sanna |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2014-2015
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
5 | S-SH-1VK | 1.9.2014 – 19.12.2014 | Ritva Alaniemi | Suomi | 15.8.2014 – 31.10.2014 |
6 | S-SH-1CK | 1.9.2014 – 19.12.2014 | Paula Hakala | Suomi | 15.8.2014 – 14.9.2014 |
7 | S-TH-1A | 1.9.2014 – 19.12.2014 | Paula Hakala | Suomi | 15.8.2014 – 21.9.2014 |
8 | S-SH-1A | 5.1.2015 – 5.6.2015 | Paula Hakala | Suomi | 8.12.2014 – 12.1.2015 |
9 | S-SH-1B | 5.1.2015 – 5.6.2015 | Paula Hakala | Suomi | 8.12.2014 – 12.1.2015 |
10 | S-SH-1C | 5.1.2015 – 20.2.2015 | Sanna Saikkonen | Suomi | 8.12.2014 – 12.1.2015 |
11 | S-TH-1B | 5.1.2015 – 5.6.2015 | Paula Hakala | Suomi | 8.12.2014 – 12.1.2015 |
Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2018-2019.
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee terveyteen vaikuttavat tekijät sekä tunnistaa terveyden ja hyvinvoinnin eri näkökulmat, teoriat ja tulkinnat Opiskelija tuntee ravitsemuksen merkityksen terveyden edistämisessä.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 80h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 39h
- mistä itsenäistä opiskelua 41 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
Terveys ja terveyden edistäminen käsitteenä, ilmiönä ja voimavarana. Suomalaiset ravitsemussuositukset.
Opiskelumateriaali
Savola, Koskinen-Ollonqvist. Terveyden edistäminen esimerkein. Käsityksiä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja -sarja 3/2005. Terveyden edistämisen keskus ry 2015. Soveltuvin osin.
Suomalaiset ravitsemussuositukset. - ravinto ja liikunta tasapainoon. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2005. Edita Publishing Oy.
www.finelli.fi
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luento, harjoitukset, oppimispäiväkirja, oppimiskeskustelut, verkotettu opetus
Arviointikriteerit
Taso 5
opiskelija osaa
- itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- etsiä, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen sitä hoitotyön kehittämisessä
- toimia itsenäisesti ja asiakaslähtöisesi ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen
Taso 3
opiskelija osaa
- itsenäisesti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- perustellusti etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa
- itsenäisesti toimia ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen
Taso 1
opiskelija osaa
- ohjatusti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa
- ohjatusti toimia ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen
Arviointimenetelmät
tehtävä, tentti, arviointi ( 0-5)