Flash ja animaatiot
| Rakennetyyppi: | Opintojakso | 
|---|---|
| Koodi: | TTS3103 | 
| Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot | 
| OPS: | T-TK 2009 | 
| Taso: | Tradenomi (AMK) | 
| Opiskeluvuosi: | 2 (2010-2011) | 
| Laajuus: | 5 op | 
| Vastuuopettaja: | Tamminen, Mika | 
| Opetuskieli: | Suomi | 
Toteutukset lukuvuonna 2010-2011
| Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen | 
|---|---|---|---|---|---|
| 6 | T-TK-3DI | 3.1.2011 – 29.4.2011 | Mika Tamminen | Suomi | 7.12.2010 – 9.1.2011 | 
Osaamistavoitteet
Kurssin tavoitteena on oppia tuottamaan vektoripohjaista, vuorovaikutteista
animaatiota ja tutustua Flash-tekniikan moninaisiin mahdollisuuksiin. 
Opiskelija kykenee tuottamaan vuorovaikutteisen ja toimivan Web-sivuston tai
muun multimediatoteutuksen hyödyntäen ActionScript-toiminnallisuutta. Flashin ActionScript-kielen perustaitojen hallinta ja soveltaminen. XML-pohjaisen tiedon käyttö Flash-esityksessä.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 135 h
- Työjärjestyksessä olevaa opiskelua 40 h
- Itsenäistä opiskelua 95 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edellytetään perustietoja tietokoneen käytöstä (ainakin tiedonhaku verkosta, toimistotyökalujen käyttö, sähköpostin käyttö). Perustiedot kuvankäsittelystä ja/tai jonkinasteisesta grafiikan tuottamisesta helpottavat kurssin suorittamista. Perustiedot ohjelmoinnista helpottavat kurssin suorittamista.
Sisältö
Flash-työskentely-ympäristö ja työkalut. Käyttöympäristöt ja alueet. Värit ja animaatiot. Julkaisumuodot. Tasot ja kohtaukset. Symbolityypit ja kirjasto. Painikkeet. Esitysten optimointi. Interaktiivisuus. Maskien käyttö. Toiminnallisuuden luominen; ActionScript-kielen perusteet ja soveltaminen. XML-tietolähteiden käyttäminen.
Opiskelumateriaali
Luentomateriaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset. Itsenäinen työskentely.
Luennot 40 h, verkkotuettu opetus 80 h, projektityö 15 h.
Arviointikriteerit
1 = Opiskelija osaa tuottaa vektoripohjaista animaatiota
3 = Opiskelija osaa tuottaa interaktiivista, vektoripohjaista animaatiota, joka hyödyntää ulkoisia resursseja
5 = Opiskelija osaa yo. tekniikat sekä kykenee hyödyntämään uusimpia/viimeisimpiä standardeja ja tekniikoita
Arviointimenetelmät
Harjoitukset ja harjoitustyö. Numeerinen arviointi 1-5.
