Soveltava ICT-projekti II
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TTS4102 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | T-TK 2008 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2010-2011) |
Laajuus: | 6 op |
Vastuuopettaja: | Norrgård, Kenneth |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on, että opiskelijalle annetaan projektitehtävien kautta mahdollisuus kehittää omia kykyjä ja osaamista. Hänellä on mahdollisuus soveltaa teoriaa käytäntöön. Oppiminen voi liittyä mm. sisällöllisiin eli tiedollisiin asioihin, taitoihin, tiimityöhön, verkostoitumiseen tai projektityömenetelmän oppimiseen.
Tavoittena on, että opiskelija määrittelee omia tavoitteita ennen projektin suorittamista. Opiskelija kartoittaa omaa osaamista esim. kysymyksillä: Mikä on lähtötasoni? Mitä jo osaan? Missä olen hyvä? Missä minun tulisi kehittyä? Mitä haluan oppia ja osata? Miksi haluan oppia? Miten voin hyödyntää oppimaani? Miten paljon aikaa minulla on käytössä projektiin? Mitä samanaikaisia tehtäviä minulla on? Miten aion oppia? Miten voin arvioida tai näyttää saavuttaneeni tavoitteeni?
Opiskelijan työmäärä
6 op x 27h = n. 162h
Itsenäinen projektotyö: n. 122h
Ohajusta ja raportointia: n. 40h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Opintojakso "Projektin johtaminen ja hallinta" tai vastaavaa aikaisemmin hankittua osaamista.
Sisältö
Joka projekti on ainutlaatuinen ja joka projektista/tehtävästä on aina löydettävä kirjallinen toimeksiantokuvaus.
Jos kyseessä on laajempi projekti (> 1 op = 27h) siitä tehdään projektisuunnitelma. Jos kyseessä on suppeampi projekti/tehtävä (< 1 op = 27h) riittänee, että tehtävästä tehdään lyhyt kirjallinen tehtäväkuvaus.
Opiskelumateriaali
Oppimateriaali on projekti- tai tehtäväkohtainen.
Ohjaajan laatimassa kirjallisessa tehtäväkuvauksessa tulisi mainita käytettäviä lähteitä ja kirjallisuutta. Ohjaajan tulisi määritellä ja selvittää opiskelijalle miten projekti liittyy ammatilliseen kasvuun ja opiskelijan tulisi miettiä mitä hän haluaa oppia ja osata sekä miten hän voi hyödyntää oppimaansa.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Ohjattu projektityö, projektiraportointi, projektipäiväkirjan pitäminen, projektilähtöinen oppiminen itsenäisesti tai ryhmässä, omatoimisia teoriaopintoja.
Arviointikriteerit
Arvioinnista sovitaan projektikohtaisesti. Hyväksytyn projektin arvioinnissa käytetään numeerinen skaala (1-5) tai vain suoritusmerkintä (S).
Arvioinnin kohteita: Projektin tulos, ongelman analysointi kyky, työskentelymenetelmien valinta ja työn läpivienti, tiimityötaitoja, projektin hallinta ja aikataulussa pysyminen, suullinen ja kirjallinen raportointi. Sen lisäksi voidaan huomioida projektokohtaisia asioita.
1
Projekti on viety läpi välttävällä suorituksilla
2-3
Projekti on viety läpi hyvillä suorituksilla
4-5
Projekti on viety läpi erinomaisilla suorituksilla
Arviointimenetelmät
Arvioinnista sovitaan projektikohtaisesti. Projektin oikeuttavia opintosuorituksia haetaan hyväksi projektipäiväkirjan ja projektiraportin avulla.
Arviointiin vaikuttaa oma aktiivisuus ja ambiitiotaso, projektidokumentaation laatu, projektiraportin laatu sekä projektin suullinen esitys. Arvioinnissa käytetään numeerinen skaala (1-5) tai vain suoritusmerkintä (S).