Flash ja animaatiot
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TTS3103 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | T-TK 2008 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2009-2010) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Tamminen, Mika |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2009-2010
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
4 | T-TK-3DI, T-TK-4TH | 24.8.2009 – 19.12.2009 | Mika Tamminen | Suomi | 14.8.2009 – 6.9.2009 |
5 | 4.1.2010 – 1.5.2010 | Mika Tamminen | Suomi | 7.12.2009 – 10.1.2010 |
Osaamistavoitteet
Kurssin tavoitteena on oppia tuottamaan vektoripohjaista, vuorovaikutteista
animaatiota ja tutustua Flash-tekniikan moninaisiin mahdollisuuksiin.
Opiskelija kykenee tuottamaan vuorovaikutteisen ja toimivan Web-sivuston tai
muun multimediatoteutuksen hyödyntäen ActionScript-toiminnallisuutta. Flashin ActionScript-kielen perustaitojen hallinta ja soveltaminen. XML-pohjaisen tiedon käyttö Flash-esityksessä.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 135 h
- Työjärjestyksessä olevaa opiskelua 40 h
- Itsenäistä opiskelua 95 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edellytetään perustietoja tietokoneen käytöstä (ainakin tiedonhaku verkosta, toimistotyökalujen käyttö, sähköpostin käyttö). Perustiedot kuvankäsittelystä ja/tai jonkinasteisesta grafiikan tuottamisesta helpottavat kurssin suorittamista. Perustiedot ohjelmoinnista helpottavat kurssin suorittamista.
Sisältö
Flash-työskentely-ympäristö ja työkalut. Käyttöympäristöt ja alueet. Värit ja animaatiot. Julkaisumuodot. Tasot ja kohtaukset. Symbolityypit ja kirjasto. Painikkeet. Esitysten optimointi. Interaktiivisuus. Maskien käyttö. Toiminnallisuuden luominen; ActionScript-kielen perusteet ja soveltaminen. XML-tietolähteiden käyttäminen.
Opiskelumateriaali
Luentomateriaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset. Itsenäinen työskentely.
Luennot 40 h, verkkotuettu opetus 80 h, projektityö 15 h.
Arviointikriteerit
1 = Opiskelija osaa tuottaa vektoripohjaista animaatiota
3 = Opiskelija osaa tuottaa interaktiivista, vektoripohjaista animaatiota, joka hyödyntää ulkoisia resursseja
5 = Opiskelija osaa yo. tekniikat sekä kykenee hyödyntämään uusimpia/viimeisimpiä standardeja ja tekniikoita
Arviointimenetelmät
Harjoitukset ja harjoitustyö. Numeerinen arviointi 1-5.