Strateginen johtaminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLYS0005 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | T-LY 2013 |
Taso: | Tradenomi (ylempi AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2013-2014) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Mannila, Margit |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opintojakso Keski-Pohjamaan ammattikorkeakoulussa.
Opiskelija osaa ajatella strategisesti omassa toimintaympäristössään ja osaa soveltaa strategista ajattelua erityyppisissä organisaatioissa. Opiskelija osaa kehittää omaa strategia-ajatteluaan jatkuvana prosessina. Opiskelija osaa arvioida yrityksen kasvun mahdollisuuksia, ja mitä vaatimuksia kasvu aiheuttaa yritykselle ja sen johtamiselle. Hän osaa erilaisia strategiavaihtoehtoja. Opiskelija pystyy osallistumaan strategian luontiin ja osaa erilaisia työkaluja strategiseen analyysiin ja strategian luontiin. Lisäksi opiskelija osaa työkaluja, joiden avulla strategia voidaan juurruttaa organisaatioon. Opiskelija tietää muutosjohtamisprosessin etenemisen ja tuntee sen onnistumiseen vaikuttavat tekijöitä.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 135 h
-mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 24 h
-mistä itsenäistä opiskelua: 111 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
- Strategiatyö ja kriittiset menestystekijät
- Menestyksellinen liiketoiminnan osat
- Ympäristön analysointi
- Yrityksen resurssien ja kompetenssien tunnistaminen
- Strategian muotoilu
- Strategian toimeenpano
Opiskelumateriaali
• Johnson, Scholes & Whittington: Exploring Corporate Strategy
• Kamensky, Mika: Strateginen johtaminen
• Luoma, Mikko (2007). Strategiatyön kontekstit – Haasteena järjen ja tunteen pelikenttien hallinta. Teoksessa: Strategia tunteet ja toiminta s. 29–45, toim. Pauli Juuti. JTO-Palvelut Oy.
• Opetusmoniste.
• Artikkelikooste.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut, kirjallisuustehtävät ja/tai yrityscaset sekä omaan yritykseen/organisaatioon liittyvä kehittämistehtävä.
Arviointikriteerit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät
Osallistuminen luennoille, keskusteluihin ja ryhmätöihin 35 %, kirjallisuusessee ja harjoitustyö 65 %.