Kansainvälisen liiketoiminnan kehittäminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLYS0006 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | T-LY 2011 |
Taso: | Tradenomi (ylempi AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2011-2012) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Lautamäki, Satu |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2011-2012
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
1 | 5.3.2012 – 27.4.2012 | Henrik Virtanen, Satu Lautamäki | Suomi | 13.2.2012 – 11.3.2012 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää miten kansainvälinen toimintaympäristö vaikuttaa yritykseen ja sen johtamiseen.
Opiskelija tunnistaa kansainvälisen liiketoiminnan johtamisen haasteet uusimpien teorioiden ja tutkimusten pohjalta. Opiskelija kehittää valmiuksiaan kansainvälisen liiketoiminnan kehittämiseen, tunnistaen ja analysoiden liiketoimintamahdollisuuksia.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 135 h
-mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 24 h
-mistä itsenäistä opiskelua: 111 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei edeltäviä opintoja.
Sisältö
Kansainvälisen liiketoiminnan toimintaympäristö, sen analysointi ja tulkinta
Kansainvälistymisen motiivit, prosessi ja haasteet
Strateginen johtaminen kansainvälisessä toimintaympäristössä
Kulttuurierot, viestintä ja johtaminen
Kansainvälinen yhteistyö ja verkostoituminen
Aluevaikuttavuus
Opiskelijat analysoivat ja kehittävät omia yrityksiään ja organisaatioitaan, jotka ovat alueella toimivia ja sitä kautta tuetaan aluevaikuttavuutta
Kansainvälisyys
Kurssi käsittelee liiketoiminnan kehittämistä kansainvälisessä toimintaympäristössä, hyödyntäen ja analysoiden mm. kansainvälisiä yrityscaseja
Opiskelumateriaali
S. Tamer Cavusgil, Gary Knight ja John R. Riesenberger (2008). International business. Strategy, Management, and the New Realities. Pearson Prentice Hall. Upper Saddle River, New Jersey. Vahvaselkä, Irma (2009). Kansainvälinen liiketoiminta ja markkinointi. Edita, Helsinki.
Kristian Möller, Arto Rajala, Senja Svahn (2004). Tulevaisuutena liiketoimintaverkot: johtaminen ja arvonluonti. Teknologiateollisuus, Helsinki.
Muu opintojakson aikana ilmoitettava materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut, kirjallisuustehtävät ja/tai yrityscaset sekä omaan yritykseen/organisaatioon liittyvä kehittämistehtävä
Arviointikriteerit
1 Opiskelijalla on perusymmärrys kansainvälisen liiketoiminnan kehittämisestä.
3 Opiskelijalla on hyvä tietämys kansainvälisestä liiketoiminnasta ja osaa soveltaa tietoaan käytäntöön.
5 Opiskelija ymmärtää erinomaisesti kansainvälisen liiketoiminnan kehittämisen mahdollisuudet ja osaa soveltaa tietoaan käytäntöön erittäin hyvin.
Arviointimenetelmät
Osallistuminen 20%
Kirjallisuustehtävät ja/tai yrityscaset 20%
Kehittämistehtävä 60%