VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Yrittäjyys ja liiketoimintaosaaminen (T-LY) > 2007 > Vuosi 2 > Internationella verksamhetsstrategier och nätverk (TYS4002)

Internationella verksamhetsstrategier och nätverk

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: TYS4002
Tyyppi: Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot
OPS: T-LY 2007
Taso: Tradenomi (ylempi AMK)
Opiskeluvuosi: 2 (2008-2009)
Laajuus: 8 op
Opetuskieli: Ruotsi

Toteutukset lukuvuonna 2008-2009

Tot.OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
55.1.2009 – 7.3.2009Henrik VirtanenRuotsi8.12.2008 – 11.1.2009

Osaamistavoitteet

Målet är att ge kunskaper i centrala internationaliseringsstrategier. Studeranden kan analysera marknader och kan planera, implementera, kontrollera och utveckla internationaliseringsstrategier för företag.

Sisältö

Företagets internationaliseringsprocess och –strategi, marknads- och konkurrensanalys, strategisk planering, implementering och kontroll, strategisk förändring, samarbete och nätverk på internationella marknader och tjänsteföretagens internationalisering.

Opiskelumateriaali

Litteratur:
Bradley (2005): International Marketing Strategy (5th ed.). Harlow: Pearson Education

Stödlitteratur:
Hollensen, S. (2004): Global Marketing: A decision-Oriented Approach (3d ed.). Harlow: Pearson Education.
Virtanen, Skåtar, Ivars & Nahan-Suomela (2002): Österbottniska företags internationalisering. Rapport vid Vasa yrkeshögskola.

Prestationskrav:
Litteraturreferat av Bradley (2005) eller 4:e upplagan.
Projektarbete: Internationaliseringsplan (utgående från egen arbetsgivare/eget företag)
Extra uppgifter (vid frånvaro från närstudiedag)

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Föreläsningar, tent, workshops samt distans-studier. Studeranden utför som projektarbete en internationaliseringsplan för det international-iserande företaget, till den del som berör inter-nationella verksamhetsstrategier och nätverk.

Arviointimenetelmät

Workshops, litteraturreferat, projektarbete och distansuppgifter.


Takaisin