Internationella verksamhetsstrategier och nätverk
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TYS4002 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | T-LY 2007 |
Taso: | Tradenomi (ylempi AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2008-2009) |
Laajuus: | 8 op |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Toteutukset lukuvuonna 2008-2009
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
5 | 5.1.2009 – 7.3.2009 | Henrik Virtanen | Ruotsi | 8.12.2008 – 11.1.2009 |
Osaamistavoitteet
Målet är att ge kunskaper i centrala internationaliseringsstrategier. Studeranden kan analysera marknader och kan planera, implementera, kontrollera och utveckla internationaliseringsstrategier för företag.
Sisältö
Företagets internationaliseringsprocess och strategi, marknads- och konkurrensanalys, strategisk planering, implementering och kontroll, strategisk förändring, samarbete och nätverk på internationella marknader och tjänsteföretagens internationalisering.
Opiskelumateriaali
Litteratur:
Bradley (2005): International Marketing Strategy (5th ed.). Harlow: Pearson Education
Stödlitteratur:
Hollensen, S. (2004): Global Marketing: A decision-Oriented Approach (3d ed.). Harlow: Pearson Education.
Virtanen, Skåtar, Ivars & Nahan-Suomela (2002): Österbottniska företags internationalisering. Rapport vid Vasa yrkeshögskola.
Prestationskrav:
Litteraturreferat av Bradley (2005) eller 4:e upplagan.
Projektarbete: Internationaliseringsplan (utgående från egen arbetsgivare/eget företag)
Extra uppgifter (vid frånvaro från närstudiedag)
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Föreläsningar, tent, workshops samt distans-studier. Studeranden utför som projektarbete en internationaliseringsplan för det international-iserande företaget, till den del som berör inter-nationella verksamhetsstrategier och nätverk.
Arviointimenetelmät
Workshops, litteraturreferat, projektarbete och distansuppgifter.