Yrittäjyys työnä ja toimintana
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TYS0008 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | T-LY 2007 |
Taso: | Tradenomi (ylempi AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2007-2008) |
Laajuus: | 6 op |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2007-2008
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
1 | 7.1.2008 – 2.5.2008 | Kari Ristimäki | Suomi | 10.12.2007 – 11.1.2008 |
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla paneudutaan yrittäjyyteen kahdesta näkökulmasta. Ensiksi tutustutaan yrittäjyyteen ja yrittäjään henkilönä. Tavoitteena on ymmärtää yrittäjyyden synty, kehitys ja muuntelumahdollisuuksia yrittäjyyden kaikissa merkityksissä. Tavoitteena on oppia ymmärtämään yrittäjän mieltä ja toimintaa. Lisäksi tarkoituksena on tarkastella yrittäjyyttä työnä ja työntekona sen ominaispiirteitä ja erilaisuutta, mutta myös samankaltaisuutta muihin työnteon rooleihin nähden. Toiseksi opintojakson tavoitteena on tarkastella omaa itseämme suhteessa yrittäjyyteen siitä roolista riippumatta missä tällä hetkellä työelämässä toimimme. Samassa yhteydessä on tavoitteena pohtia, millä tavalla me kaikki työntekijöinä, asiantuntijoina, esimiehinä tai johtajina otamme huomioon organisaatiossa esiintyvän yrittäjyyden. Samalla tarkastellaan sitä miten omalla tavallamme edistämme tai estämme organisaation sisällä esiintyvää yrittäjyyttä..
Sisältö
Keskeinen sisältö: Kuka on yrittäjä? Yrittäjyyden synty, kehitys ja muuntelumahdollisuudet. Yrittäjyys työnä. Yrittäjyys yrittämisenä, johtamisena ja esimiestoimintana. Yrittäjän työhyvinvointi. Itsensä johtaminen.
Opiskelumateriaali
1. Seppänen, J. 2004. Hullu työtä tekee. Otava
tai
Siltala, J. 2004. Työelämän huonontumisen lyhyt historia. Otava
2. Kyrö, P., Lehtonen, H. & Ristimäki, K 2007. Yrittäjyyskasvatuksen monia suuntia. Tampereen yliopiston kauppakorkeakoulu.
tai
Ristimäki, K. 2004. Yrittäjyyskasvatus. Yrityssanoma
3. Juuti, P. Toivon johtaminen, Otava
tai
Åhman, H. 2003 Oman mielen johtaminen näkemyksiä ja kokemuksia yksilön menestymisestä postmodernissa organisaatiossa. Teknillinen korkeakoulu.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, sovellustehtävät, essee.
Arviointimenetelmät
Luennot, sovellustehtävät, essee