VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Liiketalous (T-LT) > 2013 > Tutkimusmenetelmät ja raportointi I (TLA0901)

Tutkimusmenetelmät ja raportointi I

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: TLA0901
Tyyppi: Pakollinen / Ammattiopinnot
OPS: T-LT 2013
Taso: Tradenomi (AMK)
Laajuus: 4 op
Vastuuopettaja: Peltola, Mikko
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
1T-LT-2K5.1.2015 – 30.4.2015Kristina Frank, Mikko Ranta, Ossi Koskinen, Pia LiedesSuomi8.12.2014 – 12.1.2015
3 5.1.2015 – 30.4.2015Kristina Frank, Mikko Ranta, Pia LiedesSuomi8.12.2014 – 12.1.2015
5T-LT-2O5.1.2015 – 30.4.2015Kristina Frank, Kim Skåtar, Pia LiedesSuomi8.12.2014 – 12.1.2015
7T-LT-2T5.1.2015 – 30.4.2015Kristina Frank, Mika Ylinen, Pia LiedesSuomi8.12.2014 – 12.1.2015

Osaamistavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija hallitsee tieteellisen tutkimusprosessin tai kehittämishankkeen eri vaiheet. Opiskelija kykenee tarkastelemaan omaan alaansa liittyviä ilmiöitä teoreettisesti ja käytännönläheisesti. Hän ymmärtää teoreettisen viitekehyksen roolin tutkimus- tai kehittämisprosessin osana. Opiskelija osaa valita relevantin ja toteuttamiskelpoisen tutkimusaiheen sekä muotoilla siihen liittyvän tutkimusongelman ja -kysymyksen. Opiskelija osaa etsiä, valita ja hyödyntää relevantteja lähteitä ja merkitä ne asianmukaisesti tekstiin. Opiskelija ottaa huomioon tutkimuseettiset periaatteet. Opiskelija tuntee tieteellisen raportoinnin perusteet ja osaa hyödyntää kielenhuollon apuvälineitä.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 108 h
-luennot ja harjoitukset 46 h
-seminaari 6 h
-itsenäistä työskentelyä 56 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita

Sisältö

Tutkimusprosessi, abstrakti ja teoreettinen ajattelu, teoreettisen viitekehyksen laatiminen, tutkimusaihe, -ongelma ja kysymys, tiedonhaku ja lähdekritiikki, tutkimusetiikka, tutkimuksen raportointi.

Opiskelumateriaali

Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. (2007). Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Helsinki: WSOY.
Muu opettajan ilmoittama materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitukset, seminaarityöskentely.

Arviointikriteerit

5 Opiskelija on valinnut relevantin seminaariaiheen ja muotoillut tutkimusongelman ja -kysymyksen selkeästi ja ytimekkäästi. Opiskelija on käsitellyt aihettaan erittäin monipuolisesti , syvällisesti ja kriittisesti hyödyntäen laadukkaita ja relevantteja tieteellisiä lähteitä. Opiskelija hallitsee tieteellisen kirjoittamisen erinomaisesti. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida omia ja muiden tieteellisiä tekstejä kielen sujuvuuden, työn rakenteen, tutkimusongelman muotoilun ja teoreettisen viitekehyksen osalta.
3 Opiskelija on valinnut relevantin seminaariaiheen ja muotoillut tutkimusongelman ja -kysymyksen selkeästi. Opiskelija on käsitellyt aihettaan monipuolisesti ja kriittisesti hyödyntäen laadukkaita ja relevantteja lähteitä. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida omia ja muiden tieteellisiä tekstejä kielen sujuvuuden, työn rakenteen, tutkimusongelman muotoilun ja teoreettisen viitekehyksen osalta.
1 Opiskelija on valinnut relevantin seminaariaiheen ja muotoillut tutkimusongelman ja -kysymyksen. Opiskelija on käsitellyt aihettaan hyödyntäen relevantteja lähteitä. Opiskelija osaa tarkastella omia ja muiden tieteellisiä tekstejä kielen sujuvuuden, työn rakenteen, tutkimusongelman muotoilun ja teoreettisen viitekehyksen osalta.

Arviointimenetelmät

Kirjallinen seminaariraportti (sisältää tutkimusaiheen, -ongelman ja -kysymyksen sekä teoreettisen viitekehyksen) 70 %
Suullinen seminaariesitys 10 %
Opponointi 10 %
Osallistuminen seminaarityöskentelyyn 10 %


Takaisin