Tutkimusmenetelmät ja raportointi I
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLA0901 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | T-LT 2013 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Peltola, Mikko |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | T-LT-2K | 5.1.2015 – 30.4.2015 | Kristina Frank, Mikko Ranta, Ossi Koskinen, Pia Liedes | Suomi | 8.12.2014 – 12.1.2015 |
3 | 5.1.2015 – 30.4.2015 | Kristina Frank, Mikko Ranta, Pia Liedes | Suomi | 8.12.2014 – 12.1.2015 | |
5 | T-LT-2O | 5.1.2015 – 30.4.2015 | Kristina Frank, Kim Skåtar, Pia Liedes | Suomi | 8.12.2014 – 12.1.2015 |
7 | T-LT-2T | 5.1.2015 – 30.4.2015 | Kristina Frank, Mika Ylinen, Pia Liedes | Suomi | 8.12.2014 – 12.1.2015 |
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija hallitsee tieteellisen tutkimusprosessin tai kehittämishankkeen eri vaiheet. Opiskelija kykenee tarkastelemaan omaan alaansa liittyviä ilmiöitä teoreettisesti ja käytännönläheisesti. Hän ymmärtää teoreettisen viitekehyksen roolin tutkimus- tai kehittämisprosessin osana. Opiskelija osaa valita relevantin ja toteuttamiskelpoisen tutkimusaiheen sekä muotoilla siihen liittyvän tutkimusongelman ja -kysymyksen. Opiskelija osaa etsiä, valita ja hyödyntää relevantteja lähteitä ja merkitä ne asianmukaisesti tekstiin. Opiskelija ottaa huomioon tutkimuseettiset periaatteet. Opiskelija tuntee tieteellisen raportoinnin perusteet ja osaa hyödyntää kielenhuollon apuvälineitä.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 108 h
-luennot ja harjoitukset 46 h
-seminaari 6 h
-itsenäistä työskentelyä 56 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
Tutkimusprosessi, abstrakti ja teoreettinen ajattelu, teoreettisen viitekehyksen laatiminen, tutkimusaihe, -ongelma ja kysymys, tiedonhaku ja lähdekritiikki, tutkimusetiikka, tutkimuksen raportointi.
Opiskelumateriaali
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. (2007). Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Helsinki: WSOY.
Muu opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset, seminaarityöskentely.
Arviointikriteerit
5 Opiskelija on valinnut relevantin seminaariaiheen ja muotoillut tutkimusongelman ja -kysymyksen selkeästi ja ytimekkäästi. Opiskelija on käsitellyt aihettaan erittäin monipuolisesti , syvällisesti ja kriittisesti hyödyntäen laadukkaita ja relevantteja tieteellisiä lähteitä. Opiskelija hallitsee tieteellisen kirjoittamisen erinomaisesti. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida omia ja muiden tieteellisiä tekstejä kielen sujuvuuden, työn rakenteen, tutkimusongelman muotoilun ja teoreettisen viitekehyksen osalta.
3 Opiskelija on valinnut relevantin seminaariaiheen ja muotoillut tutkimusongelman ja -kysymyksen selkeästi. Opiskelija on käsitellyt aihettaan monipuolisesti ja kriittisesti hyödyntäen laadukkaita ja relevantteja lähteitä. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida omia ja muiden tieteellisiä tekstejä kielen sujuvuuden, työn rakenteen, tutkimusongelman muotoilun ja teoreettisen viitekehyksen osalta.
1 Opiskelija on valinnut relevantin seminaariaiheen ja muotoillut tutkimusongelman ja -kysymyksen. Opiskelija on käsitellyt aihettaan hyödyntäen relevantteja lähteitä. Opiskelija osaa tarkastella omia ja muiden tieteellisiä tekstejä kielen sujuvuuden, työn rakenteen, tutkimusongelman muotoilun ja teoreettisen viitekehyksen osalta.
Arviointimenetelmät
Kirjallinen seminaariraportti (sisältää tutkimusaiheen, -ongelman ja -kysymyksen sekä teoreettisen viitekehyksen) 70 %
Suullinen seminaariesitys 10 %
Opponointi 10 %
Osallistuminen seminaarityöskentelyyn 10 %