VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Liiketalous (T-LT) > 2012 > Vuosi 3 > Vähittäiskaupan johtaminen (TLS1602)

Vähittäiskaupan johtaminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: TLS1602
Tyyppi: Pakollinen / Ammattiopinnot
OPS: T-LT 2012
Taso: Tradenomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 3 (2014-2015)
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Björkman, Päivi
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee vähittäiskaupan toimintaedellytyksiin vaikuttavat tekijät. Hän osaa laatia kaupan strategisen suunnitelman ja soveltaa sitä päivittäisessä toiminnassa. Perehdytään toimintaketjun hallintaan päivittäistavarakaupan kilpailukeinona.

Opiskelijan työmäärä

työmäärä yht. 135 h
lähiopetus 65 h
itsenäinen työskentely 70 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

markkinoinnin perusteet

Sisältö

Vähittäiskaupan toiminnan johtaminen asiakaslähtöisesti, toimintaketjun, kysynnän ja tarjonnan hallinta. Tuotestrategiat ja tuoteryhmien roolit kilpailukeinoina.

Opiskelumateriaali

Finne, Sami; Kokkonen, Tuomas: Asiakaslähtöinen kaupan arvoketju. Kilpailukykyä ECR-yhteistyöllä. WSOYpro 2005.
-artikkelit, www-sivut

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset lähiopetuksessa, oppimistehtävien raportointi, ryhmätentti 65 h
oppimistehtävät myymälöissä 20 h
kaupan www-sivuihin ja markkinointiin per. 20 h
tenttiin valmistautuminen 30 h

Arviointikriteerit

1: Tuntee vähittäiskaupan toimintaedellytyksiin vaikuttavat tekijät. Osaa selvittää ECR:n toimintamekanismin ja sen tuottamat edut kaupalle ja asiakkaalle. Osaa analysoida kaupan tuotteistoa, tuoterooleja ja -strategioita.

3: Edellisen lisäksi osaa kriittisesti tarkastella kaupan tapaa toimia ja valita kriittisiä menestystekijöitä ja kehittämiskohteita eri myymälöissä. Tuntee kaupan ketjujen eroavaisuudet Suomessa.

5: Edellisten lisäksi osaa laatia kaupan strategisen toimintasuunnitelman ja osaa soveltaa sitä päivittäisessä toiminnassa. Osaa ennakoida tilanteita ja valmistautua näihin ennalta niin, että kustannustehokkuus säilyy.

Arviointimenetelmät

Numeerinen arviointi (0-5).
ryhmätentti 90 %
oppimistehtävät 10 %


Takaisin