Kansantalous
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLP0201 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | T-LT 2012 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2013-2014) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Paldanius, Jukka |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2013-2014
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
30 | 2.9.2013 – 20.12.2013 | Jukka Paldanius | Suomi | 16.8.2013 – 13.9.2013 | |
31 | T-LT-2T | 2.9.2013 – 20.12.2013 | Jukka Paldanius | Suomi | 16.8.2013 – 13.9.2013 |
32 | T-LT-2O | 2.9.2013 – 20.12.2013 | Jukka Paldanius | Suomi | 16.8.2013 – 13.9.2013 |
33 | 7.1.2014 – 30.5.2014 | Jukka Paldanius | Suomi | 9.12.2013 – 4.5.2014 |
Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2018-2019.
Osaamistavoitteet
Opiskelija omaksuu kansantalouden keskeisimmät käsitteet ja ymmärtää kansantalouden toiminnan keskeiset lainalaisuudet ja perusperiaatteet.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 81 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 16 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 65 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei vaadita edeltäviä opintoja.
Sisältö
Kansantalouden keskeisimmät käsitteet, Suomen kansantalouden rakenne, suhdanteet ja talouspolitiikka.
Aluevaikuttavuus
Käytännön esimerkit valitaan siten että alueen kansainvälistä kauppaa käyvien yritysten erityispiirteet tulevat huomioitua
Kansainvälisyys
Käytännön esimerkit valitaan siten että alueen kansainvälistä kauppaa käyvien yritysten erityispiirteet tulevat huomioitua
Opiskelumateriaali
- Vartia, P & Ylä-Anttila R. 2003. Kansantalous 2028. Helsinki. ETLA (B204)
- Tikkanen, E & Vartia, PTaloudellista pääomaa. Johdatus kansantalouteen. Helsinki 2010. Taloustieto Oy
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset.
Arviointikriteerit
5. Opiskelija osaa käyttää keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä johdonmukaisesti erilaisissa tilanteissa, käyttää tiedonhaun eri tekniikoita, käyttää itsenäisesti erilaisia ongelman-ratkaisumenetelmiä, toimia erilaisissa ryhmissä tavoitteellisesti ja tilannetietoisesti ja soveltaa alan ammattieettisiä periaatteita.
3. Opiskelija osaa käyttää keskeisiä käsitteitä yksittäisissä tilanteissa ja tehtävissä sekä ymmärtää menetelmien taustalla olevat teoreettiset lähtökohdat, käyttää alan keskeisiä tiedonlähteitä ja tietokantoja, käyttää opintojaksoilla käsiteltyjä ongelmanratkaisumenetelmiä, toimia erilaisissa ryhmissä ja ymmärtää alan arvoja ja ammatti-eettisiä periaatteita.
1. Opiskelija osaa tunnistaa ja ymmärtää keskeiset teoriat, periaatteet ja menetelmät, ohjattuna etsiä tietoa eri tiedonlähteistä, käyttää opintojaksoilla käsiteltyjä ongelmanratkaisumenetelmiä ohjatusti sekä nimetä alansa arvot ja ammattieettiset periaatteet
Arviointimenetelmät
Tentti 60 %, palautettavat harjoitukset 30 % ja aktiivisuus 10 %. Numeerinen arviointi (0-5).