VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Liiketalous (T-LT) > 2011V > Asiakassuuntainen markkinointi (TLA0204)

Asiakassuuntainen markkinointi

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: TLA0204
Tyyppi: Pakollinen / Perusopinnot
OPS: T-LT 2011V
Taso: Tradenomi (AMK)
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Malin, Timo
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
7T-LT-1-1, T-LT-1-229.8.2011 – 30.12.2011Paula LundmanSuomi19.8.2011 – 9.9.2011
8T-LT-1-3, T-LT-1-429.8.2011 – 30.12.2011Paula LundmanSuomi19.8.2011 – 9.9.2011
9 29.8.2011 – 2.3.2012Päivi BjörkmanSuomi19.8.2011 – 9.9.2011
10T-LT-1-1, T-LT-1-227.8.2012 – 21.12.2012Paula LundmanSuomi13.8.2012 – 7.9.2012
11T-LT-1-3, T-LT-1-427.8.2012 – 21.12.2012Paula LundmanSuomi13.8.2012 – 7.9.2012
12 29.10.2012 – 1.3.2013Päivi BjörkmanSuomi8.10.2012 – 29.10.2012
13T-LT-1-1, T-LT-1-22.9.2013 – 20.12.2013Timo MalinSuomi16.8.2013 – 20.9.2013
14T-LT-1-3, T-LT-1-42.9.2013 – 20.12.2013Timo MalinSuomi16.8.2013 – 20.9.2013
15 23.8.2013 – 20.12.2013Päivi BjörkmanSuomi16.8.2013 – 20.9.2013
16T-LT-1-1, T-LT-1-21.9.2014 – 19.12.2014Timo MalinSuomi15.8.2014 – 21.9.2014
17T-LT-1-3, T-LT-1-41.9.2014 – 19.12.2014Timo MalinSuomi15.8.2014 – 21.9.2014

Osaamistavoitteet

Opiskelija saa valmiudet toteuttaa luovasti ja tuloksellisesti asiakassuhdemarkkinointia yrityksissä ja yhteisöissä sekä osaa laatia toimivan liikeidean ja toteuttaa sitä markkinoinnin peruskilpailukeinoja hyväksikäyttäen.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 135 h
- työjärjestyksessä olevaa opiskelua 65 h
- itsenäistä opiskelua 70

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Ei edeltäviä opintoja

Sisältö

Asiakassuuntaisen markkinoinnin lähtökohdat, sisäinen ja ulkoinen toimintaympäristö, kuluttaja- ja ostokäyttäytyminen. Segmentointi, markkinoinnin kannattavuus sekä liikeidean laatiminen. Tuotepäätökset, hintapäätökset, saatavuuspäätökset.

Aluevaikuttavuus

Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet

Kansainvälisyys

Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet

Opiskelumateriaali

- Blythe, Jim 2012. Marketing Essentials 2008-2009. The Chartered Institute of Marketing CIM. Routledge. Butterwoth-Heinemann.
- Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmä-, harjoitustyöt, projektityöt ja tentti.

Arviointikriteerit

Tentti:
5: käyttää keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä johdonmukaisesti erilaisissa tilanteissa
3: käyttää keskeisiä käsitteitä yksittäisissä tilanteissa ja tehtävissä sekä ymmärtää menetelmien taustalla olevat teoreettiset lähtökohdat
1: tunnistaa ja ymmärtää keskeiset teoriat, periaatteet ja menetelmät

Tehtävät:
5: valita tilanteeseen sopivat tiedonlähteet
- arvioida käyttämiään tiedonlähteitä
- käyttää uusimpia alan kansainvälisiä lähteitä ja tietokantoja
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää itsenäisesti erilaisia ongelmanratkaisumenetelmiä
- tunnistaa alan kehittämistarpeita

3: tiedonhaun perusteet
- rajata tiedon tarpeen
- käyttää alan keskeisiä tiedonlähteitä ja tietokantoja, myös kansainvälisiä
- ottaa huomioon tiedon käyttöön liittyvät vastuut ja velvollisuudet (mm. tekijänoikeudet, plagiointi)
- käyttää opintojaksoilla käsiteltyjä ongelmanratkaisumenetelmiä
- löytää ongelman keskeiset osat
- hahmottaa kehittämisprosessin vaiheet

1: tunnistaa tiedon tarpeen
- ohjattuna etsiä tietoa eri tiedonlähteistä
- erottaa arkitiedon ja tutkitun tiedon toisistaan
- tiedostaa tiedon käyttöön liittyvät vastuut ja velvollisuudet (mm. tekijänoikeudet, plagiointi)
- hallitsee lähdeviittausten ja kirjallisuusluettelon käytön
- käyttää opintojaksoilla käsiteltyjä ongelmanratkaisumenetelmiä ohjatusti
- suhtautua kehittämiseen myönteisesti

Arviointimenetelmät

Numeerinen arviointi (0-5). Tentti 30 %, Projektityö 50%, Aktiivisuus 20%.


Takaisin