Vähittäiskaupan toimintaympäristö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLS1601 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | T-LT 2011 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2012-2013) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Björkman, Päivi |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2012-2013
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
3 | 4.3.2013 – 24.5.2013 | Päivi Björkman | Suomi | 11.2.2013 – 4.3.2013 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy tukku- ja vähittäiskaupan kehitykseen, rakenteeseen ja kilpailuun sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla. Tarkastellaan vähittäiskaupan säätelymekanismeja erityisesti Suomessa ja Euroopassa. Tutustutaan päivittäis- ja käyttötavaran toimintayksiköihin ja vähittäiskaupan tarjoamiin työtehtäviin.
Opiskelijan työmäärä
työmäärä yhteensä 135 h, josta
lähiopetus ja tentti 65 h
itsenäinen työskentely 70 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
ei tarvita
Sisältö
Vähittäis- ja tukkkukaupan rakenne sekä sen kehitys. Jakelutiet, kaupan ryhmittyminen ja toimialat. Kaupan ketjuuntuminen ja tämän tarjoamat työmahdollisuudet Suomessa ja kansainvälisillä markkinoilla. Kaupan rooli yhteiskunnassa ja myymälärakentamisen säännöt eri puolilla Eurooppaa.
Opiskelumateriaali
- Heinimäki, Heikki. Kaupan toimintaympäristö. WSOY 2006.
- Ajankohtaiset artikkelit, vähittäiskaupan www-sivut ja muu luennoitsijan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
yrityskäynnit 40 h
luennot ja tentti 40 h
itsenäinen tiedonetsintä 10 h
tutustuminen kaupan tilastoihin ja yritysten verkkomat. 15 h
tenttiin valmistautuminen 20 h
ryhmätehtävät 10 h
Arviointikriteerit
1:Ymmärtää vähittäiskaupan ja palvelujen toimintaan vaikuttavien tekijöiden moninaisuuden Osaa erotella myymälätyypit ja tuntee niiden erityispiirteet.
3: Edellisen lisäksi osaa suunnitella menestyvän kaupan tiettyyn toimintaympäristöön tehtyjen selvitysten pohjalta. Tuntee vähittäiskaupan säätelymekanismit Suomessa ja osin myös Euroopan muissa maissa.
5: Edellisten lisäksi osaa analysoida tietyn alueen vähittäiskaupan kilpailutilannetta ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Pystyy tietojen avulla etsimään kauppapaikan ja ymmärtää säätelymekanismien syyt ja seuraukset.
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi (0-5). Tentti 90 %, yrityskäynnit ja raportit 10 %