Yksityisoikeuden perusteet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLS4401 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | T-LT 2010 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2011-2012) |
Laajuus: | 6 op |
Vastuuopettaja: | Hartman, Tuula |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2011-2012
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
8 | T-LT-2O | 29.8.2011 – 30.12.2011 | Tuula Hartman | Suomi | 19.8.2011 – 4.9.2011 |
9 | 29.8.2011 – 30.12.2011 | Riitta Emaus | Suomi | 19.8.2011 – 4.9.2011 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija johdatetaan oikeudelliseen ajatteluun ja hän oppii tuntemaan yleiskuvan keskeisistä yksityisoikeuden säädöksistä. Opiskelija harjaantuu oikeudellisten lähteiden käytössä, osaa tiedonhankinnassa hyödyntää finlex-järjestelmän ja käytössä olevia muita juridisia tietokantoja ja saavuttaa valmiuksia oikeudellisen tiedon soveltamiseen. Opiskelija oppii tuntemaan oikeudelliset peruskäsitteet, tutustuu Suomen oikeusjärjestyksen henkilö- velvoite- ja esineoikeuden peruskysymyksiin.
Opiskelijan työmäärä
Luennot ja harjoitukset 80 h, kokeisiin valmistautuminen 20 h, harjiotukset 20 h, itsenäinen työskentely ja reflektointi 60 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Sopimus- ja velvoiteoikeuden perusteet
Sisältö
Suomen oikeusjärjestys
Henkilöoikeus
Veloite- ja esineoikeuden perusteet
Yksityisoikeuden perusteet
Yhteisöoikeuden perusteet
Kauppa- ja talouslainsäädäntö
Sopimuksen synty ja pätemättömyys
Käyttöoikeudet ja rahoitus
Opiskelumateriaali
Oppikirja opettajan myöhemmin ilmoittama
Voimassa oleva lainsäädäntö
Muu opettajan ilmoittama oheismateriaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset, harjoitustyöt sekä itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
1 Opiskelija tunnistaa ja ymmärtää keskeiset teoriat, periaatteet ja menetelmät. Hän tunnistaa alansa asiantuntijuusalueen.
3 Opiskelija osaa käyttää keskeisiä käsitteitä tehtävissä ja ymmärtää taustalla olevat teoreettiset lähtökohdat. Hän osaa määritellä alansa asiantuntija-alueen.
5 Opiskelija osaa perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja. Hän tunnistaa alan kehittämistarpeita.
Arviointimenetelmät
Kurssikokeet ja harjoitusten arviointi, aktiivinen osallistuminen
Numeerinen arviointi (0-5)