Palvelujen markkinointi
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLS1103 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Perusopinnot |
OPS: | T-LT 2009V |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2010-2011) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Skåtar, Kim |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2010-2011
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
6 | 30.8.2010 – 17.12.2010 | Kim Skåtar | Suomi | 20.8.2010 – 5.9.2010 |
7 | 3.1.2011 – 29.4.2011 | Päivi Björkman | Suomi | 7.12.2010 – 9.1.2011 |
Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2018-2019.
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on perehdyttää opiskelija palvelujen markkinoinnin erityispiirteisiin ja kilpailukeinoihin. Opiskelija osaa soveltaa tietojaan käytännön yritystoimintaan.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä: 135 h. Ohjattua lähiopetusta: 50 h. Itsenäistä opiskelua: 85 h.
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Markkinoinnin perusteet, Sales Management.
Sisältö
Palvelujärjestelmän osat, palvelun laatu ja palvelukehittely, palvelun markkinoinnin kilpailumalli, palvelujohtamisen periaatteet.
Aluevaikuttavuus
Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.
Kansainvälisyys
Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.
Opiskelumateriaali
- Grönroos, C. 2009. Palveluiden johtaminen ja markkinointi Wsoy pro. Muu luennoitsijan määräämä materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, harjoitustyöt, projektityöt.
Arviointikriteerit
Tentti:
5: käyttää ja soveltaa keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä sujuvasti erilaisissa tilanteissa
3: käyttää johdonmukaisesti teorioita, käsitteitä ja menetelmiä kirjallisessa ja suullisessa viestinnässä
1: käyttää keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä erilaisissa tilanteissa
Tehtävät:
5: kerätä tietoa systemaattisesti oman alan tieteellisistä julkaisuista
- luokitella ja vertailla eri tiedonlähteitä ja jäsentää hankkimaansa tietoa
- muokata tietoa käyttökelpoiseksi
- arvioida tiedon oikeellisuutta ja luotettavuutta
- ymmärtää alan kehittämistarpeita ja esittää kehittämistoimenpiteitä
- analysoida ja arvioida käytännön toiminnassa ilmeneviä ammatillisia ongelmia
- perustella teoriaperustaisesti asiantuntijatehtävissä toimiessaan
3: muokata ja soveltaa kerättyä tietoa,
- arvioida tiedon oikeellisuutta,
- kerätä tietoa oman alan tieteellisistä julkaisuista
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää itsenäisesti erilaisia ongelmanratkaisumenetelmiä
- tunnistaa alan kehittämistarpeita
1: kerätä ja käyttää tietoa eri lähteistä,
- ymmärtää tiedon oikeellisuuden ja luotettavuuden merkityksen ja menetelmät
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää ohjatusti ongelmanratkaisumenetelmiä
- löytää alan kehittämistarpeita
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi (0-5). Aktiivinen osallistuminen luennoilla 25%, harjoitustyö 25% ja tentti 50%.