Asiakassuuntainen markkinointi
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLA0204 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | T-LT 2009V |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Malin, Timo |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | T-LT-1-1, T-LT-1-2 | 24.8.2009 – 19.12.2009 | Paula Lundman | Suomi | 14.8.2009 – 20.9.2009 |
2 | T-LT-1-3, T-LT-1-4 | 24.8.2009 – 19.12.2009 | Paula Lundman | Suomi | 14.8.2009 – 20.9.2009 |
3 | 22.9.2009 – 6.3.2010 | Päivi Björkman | Suomi | 21.9.2009 – 1.11.2009 | |
4 | 30.8.2010 – 17.12.2010 | Päivi Björkman | Suomi | 20.8.2010 – 19.9.2010 | |
5 | T-LT-1-1, T-LT-1-2 | 30.8.2010 – 17.12.2010 | Paula Lundman | Suomi | 20.8.2010 – 19.9.2010 |
6 | T-LT-1-3, T-LT-1-4 | 30.8.2010 – 17.12.2010 | Paula Lundman | Suomi | 20.8.2010 – 19.9.2010 |
7 | T-LT-1-1, T-LT-1-2 | 29.8.2011 – 30.12.2011 | Paula Lundman | Suomi | 19.8.2011 – 9.9.2011 |
8 | T-LT-1-3, T-LT-1-4 | 29.8.2011 – 30.12.2011 | Paula Lundman | Suomi | 19.8.2011 – 9.9.2011 |
9 | 29.8.2011 – 2.3.2012 | Päivi Björkman | Suomi | 19.8.2011 – 9.9.2011 | |
10 | T-LT-1-1, T-LT-1-2 | 27.8.2012 – 21.12.2012 | Paula Lundman | Suomi | 13.8.2012 – 7.9.2012 |
11 | T-LT-1-3, T-LT-1-4 | 27.8.2012 – 21.12.2012 | Paula Lundman | Suomi | 13.8.2012 – 7.9.2012 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija saa valmiudet toteuttaa luovasti ja tuloksellisesti asiakassuhdemarkkinointia yrityksissä ja yhteisöissä sekä osaa laatia toimivan liikeidean ja toteuttaa sitä markkinoinnin peruskilpailukeinoja hyväksikäyttäen.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 135 h
- työjärjestyksessä olevaa opiskelua 65 h
- itsenäistä opiskelua 70
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei edeltäviä opintoja
Sisältö
Asiakassuuntaisen markkinoinnin lähtökohdat, sisäinen ja ulkoinen toimintaympäristö, kuluttaja- ja ostokäyttäytyminen. Segmentointi, markkinoinnin kannattavuus sekä liikeidean laatiminen. Tuotepäätökset, hintapäätökset, saatavuuspäätökset.
Aluevaikuttavuus
Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet
Kansainvälisyys
Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet
Opiskelumateriaali
- Blythe, Jim 2012. Marketing Essentials 2008-2009. The Chartered Institute of Marketing CIM. Routledge. Butterwoth-Heinemann.
- Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmä-, harjoitustyöt, projektityöt ja tentti.
Arviointikriteerit
Tentti:
5: käyttää keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä johdonmukaisesti erilaisissa tilanteissa
3: käyttää keskeisiä käsitteitä yksittäisissä tilanteissa ja tehtävissä sekä ymmärtää menetelmien taustalla olevat teoreettiset lähtökohdat
1: tunnistaa ja ymmärtää keskeiset teoriat, periaatteet ja menetelmät
Tehtävät:
5: valita tilanteeseen sopivat tiedonlähteet
- arvioida käyttämiään tiedonlähteitä
- käyttää uusimpia alan kansainvälisiä lähteitä ja tietokantoja
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää itsenäisesti erilaisia ongelmanratkaisumenetelmiä
- tunnistaa alan kehittämistarpeita
3: tiedonhaun perusteet
- rajata tiedon tarpeen
- käyttää alan keskeisiä tiedonlähteitä ja tietokantoja, myös kansainvälisiä
- ottaa huomioon tiedon käyttöön liittyvät vastuut ja velvollisuudet (mm. tekijänoikeudet, plagiointi)
- käyttää opintojaksoilla käsiteltyjä ongelmanratkaisumenetelmiä
- löytää ongelman keskeiset osat
- hahmottaa kehittämisprosessin vaiheet
1: tunnistaa tiedon tarpeen
- ohjattuna etsiä tietoa eri tiedonlähteistä
- erottaa arkitiedon ja tutkitun tiedon toisistaan
- tiedostaa tiedon käyttöön liittyvät vastuut ja velvollisuudet (mm. tekijänoikeudet, plagiointi)
- hallitsee lähdeviittausten ja kirjallisuusluettelon käytön
- käyttää opintojaksoilla käsiteltyjä ongelmanratkaisumenetelmiä ohjatusti
- suhtautua kehittämiseen myönteisesti
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi (0-5). Tentti 30 %, Projektityö 50%, Aktiivisuus 20%.