Internationella handelspolitiska organisationer
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLS2304 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Perusopinnot |
OPS: | T-LT 2009 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2010-2011) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Blomquist, Helena |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Toteutukset lukuvuonna 2010-2011
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
6 | 3.1.2011 – 29.4.2011 | Helena Blomquist | Ruotsi | 7.12.2010 – 9.1.2011 |
Osaamistavoitteet
Studeranden kan bedöma den internationella handelns betydelse för Finland och kan planera företagets internationella funktioner på basen av denna information.
Opiskelijan työmäärä
Arbetsmängd totalt 90 h
- Projektarbeten och presentation av projektarbeten 90 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Företagsamhet
Sisältö
Finlands ställning i den internationella handeln, Finlands viktigaste handelspartners samt handelns storlek, handelspolitiska organisationer och deras betydelse för internationell handel.
Opiskelumateriaali
Material som produceras i samband med föreläsningar och de övningar som hör till kursen.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Deltagande och presentation av projektarbeten i olika seminarier 100%.
Arviointikriteerit
KUNNANDE VID INLEDNINGSFASEN
KUNSKAPSOMRÅDEN
Nivåer BEHÄRSKANDE AV BRANSCHENS TEO-RIER, TERMINO-LOGI, METODER OCH PRINCIPER BEHÄRSKANDE AV INFORMATIONS-ANSKAFFNING HANDLING, UT-VECKLING OCH PROBLEMLÖSNING VID EXPERTISUPP-GIFTER PROFESSIONELL
VÄXELVERKAN OCH INTERNATIONELL KOMMUNIKATION
GLOBALT
SAMHÄLLS- OCH ETISKT KUNNANDE
5
KAN – använda centrala teorier, begrepp och metoder logiskt i olika situationer
– skriva för en be-gränsad målgrupp om branschens teo-rier, begrepp och metoder
– diskutera med en avgränsad målgrupp om frågor och före-teelser inom bran-schen – använda informat-ionssökningens olika tekniker
– välja för situation-en lämpliga källor
– bedöma källor som använts
– använda de sen-aste internationella källorna och databa-serna – motivera beslut som tagits då man verkat inom ex-pertisuppgifter
– använda själv-ständigt olika pro-blemlösningsmo-deller
– känna igen bran-schens utvecklings-behov
– fungera inom olika grupper mål- och situationsmedvetet
– kommunicera pro-fessionellt förutom på de inhemska språken även på engelska
– fungera logiskt i mötet med olika kunder – tillämpa bran-schens yrkesetiska principer
– fungera enligt principerna för håll-bar utveckling
– förstå den globala verksamheten och beslutens betydelse ur individens och organisationens syn-vinkel
– tillämpa det man lärt sig med hänsyn till olika kulturer
3
KAN – använda centrala begrepp vid enskilda tillfällen och upp-drag samt förstå metodernas bakom-liggande teorier
– diskutera med en begränsad grupp om branschens mest centrala ämnen
– producera baskun-skap inom området både skriftligt och muntligt – grunderna i in-formationssökning
– begränsa behovet av kunskap
– använda bran-schens centrala käl-lor och databaser, även internationella
– beakta det ansvar och skyldigheter informationsan-vändningen medför (bl.a. upphovsrätt, plagiering) – definiera den egna branschens exper-tisområde
– använda problem-lösningsmetoder som behandlats un-der studieperioderna
– hitta problemets centrala delar
– gestalta utveckl-ingsprocessens olika faser – fungera i olika grupper
– förstå betydelsen av internationell kommunikation som en del av profess-ionell växelverkan
– basfärdigheterna i engelska
– förstå branschens värderingar och yr-kesetiska principer
– känna igen både på nationell och glo-bal nivå samhälls-strukturerna och processernas bety-delse samt tillväga-gångssätten vid be-slutstagande
1
KAN – känna igen och förstå centrala teo-rier, principer och metoder
– kan dokumentera centrala fenomen inom branschen
– kan kommunicera om centrala saker inom branschen – känna igen beho-vet av kunskap
– med handledning söka information från olika källor
– kan urskilja var-dagskunskap från forskningsbaserad kunskap
– känna igen ansvar och skyldigheter som användningen av kunskap medför (bl.a. upphovsrätten, plagiering)
– använda källhän-visning och littera-turförteckning – känna igen den egna branschens expertisområde
– använda med handledning pro-blemlösningsme-toder man behandlat under studiepe-rioderna
- förhålla sig positiv till utveckling – fungera i en stude-randegrupp
– kan känna igen behovet av internat-ionell kommunikat-ion som en del av professionell växel-verkan
– basfärdigheterna i de inhemska språken
– nämna branschens värderingar och yr-kesetiska principer
– nämna allmänna samhälleliga och globala problem
– känna igen hur det samhälleliga beslutsfattande går till
KUNNANDE VID MEDELFASEN
KUNSKAPSOMRÅDEN
Nivåer BEHÄRSKANDE AV BRANSCHENS TEO-RIER, TERMINO-LOGI, METODER OCH PRINCIPER BEHÄRSKANDE AV INFORMATIONS-ANSKAFFNING HANDLING, UT-VECKLING OCH PROBLEMLÖSNING VID EXPERTISUPP-GIFTER PROFESSIONELL
VÄXELVERKAN OCH INTERNATIONELL KOMMUNIKATION
GLOBALT
SAMHÄLLS- OCH ETISKT KUNNANDE
5
KAN – använda och till-lämpa centrala teo-rier, begrepp och metoder problem-fritt i olika situation-er
– producera skriftligt material om bran-schens teorier, be-grepp och metoder
– kommunicera med olika målgrupper om centrala saker och fenomen inom bran-schen – systematiskt samla information från den egna branschens facklitteratur
– klassificera och jämföra olika källor och strukturera kun-skapen som erhållits
– bearbeta kunskap-en så att den blir användbar
– bedöma sannings-enligheten och pålit-ligheten i kunskapen – förstå branschens utvecklingsbehov och presentera ut-vecklingsåtgärder
– analysera och be-döma framkomna yrkesmässiga pro-blem i den praktiska verksamheten
– motivera på teori-basis beslut man tagit då man har haft expertisuppdrag – agera målinriktat i olika situationer i professionella och branschövergri-pande grupper
– fungera profess-ionellt i kontakten med olika kunder
– kommunicera yr-kesmässigt obehind-rat och logiskt på engelska – kan delta i en dis-kussion om yrkese-tiska principer och värderingar inom branschen
– tillämpa den håll-bara verksamhetens principer och känna igen förändringsbe-hoven ur branschens och en samhällelig synvinkel
– tillämpa det man lärt sig med hänsyn till olika kulturers särdrag
3
KAN – använda teorier, begrepp och meto-der logiskt vid både muntlig och skriftlig kommunikation
– diskutera med representanter från närliggande branscher om bran-schens mest centrala frågor – samla information från den egna bran-schens facklitteratur – jämföra olika källor och strukturera samlad information
– bearbeta och an-passa samlad in-formation
– bedöma informat-ionens sanningsen-lighet
– motivera beslut som tagits då man har haft expertis-uppdrag
– självständigt an-vända olika pro-blemlösningsme-toder
– känna igen bran-schens utbildnings-behov
– fungera målinriktat i olika grupper
– kommunicera yr-kesmässigt på eng-elska – analysera bran-schens yrkesetiska verksamhet och
fungera etiskt i situ-ationer typiska för branschen
– tillämpa principer-na för hållbar ut-veckling i sin verk-samhet
– beakta andra kul-turer i verksamheten
1
KAN – använda centrala-teorier, begrepp och metoder i olika situ-ationer
– kommunicera om branschens mest centrala saker med en vald målgrupp – samla och använda information från olika källor
– förstå metoder och sanningsenlighetens och pålitlighetens betydelse
– motivera beslut som tagits då man haft expertisuppdrag
– använda problem-lösningsmetoder under handledning
– hitta branschens utvecklingsbehov
– kan fungera i olika grupper
– förstå den inter-nationella kommu-nikationens bety-delse som en viktig del av yrkesmässig växelverkan – fungera enligt branschens grund-värderingar och yr-kesetiska principer
– fungera enligt den hållbara utvecklin-gens principer
– förstå betydelsen av den globala verk-samheten och be-slutstagandet ur medborgarens och organisationens syn-vinkel.
– tillämpa det man lärt sig med hänsyn till andra kulturer
KUNNANDE VID SLUTFASEN
KUNSKAPSOMRÅDEN
Nivåer BEHÄRSKANDE AV BRANSCHENS TEO-RIER, TERMINO-LOGI, METODER OCH PRINCIPER BEHÄRSKANDE AV INFORMATIONS-ANSKAFFNING HANDLING, UT-VECKLING OCH PROBLEMLÖSNING VID EXPERTISUPP-GIFTER PROFESSIONELL
VÄXELVERKAN OCH INTERNATIONELL KOMMUNIKATION
GLOBALT
SAMHÄLLS- OCH ETISKT KUNNANDE
5
KAN – använda, tillämpa och kritiskt bedöma teorier, begrepp och metoder profession-ellt i olika situationer
– kombinera kun-skap, begrepp och fenomen och bilda logiska helheter
– producera ny kunskap – kritiskt motivera valet av källor ur en yrkesmässig, veten-skaplig och etisk synvinkel
– klassificera och jämföra olika källor
– strukturera in-formation, dra slut-satser som samlats och bearbeta den så att den blir använd-ningsbar
– bedöma och moti-vera sanningsenlig-heten och trovärdig-heten i samlad in-formation samt både i teori och praktik tillämpa det i sitt eget arbete – kan på teoribasis motivera sina beslut som tagits i ex-pertisuppdrag
– självständigt lösa krävande problem genom att använda olika problemlös-ningsmetoder
– kritiskt analysera och bedöma bran-schens utvecklings-behov och presen-tera utvecklingsåt-gärder smidigt och logiskt både skriftligt och muntligt genom att mångsidigt an-vända sig av modern presentationstek-nologi
– fungera ansvars-fullt i en profession-ell och branschöver-gripande grupp
– kommunicera obehindrat och lo-giskt på engelska samt använda och tillämpa internat-ionell kommunikat-ion – tillägna sig bran-schens värderingar och yrkesmässiga principer och fun-gera utgående från dessa
– bedöma och ut-veckla verksamheter inom branschen och samhället ur per-spektivet av en håll-bar utveckling
– kritiskt bedöma den globala verk-samheten och be-slutsfattandets bety-delse för medbor-garna och organisat-ionerna
– fungera i olika kul-turer och kritiskt värdera deras praxis ur en ömsesidig syn-vinkel
3
KAN – använda yrkes-begrepp obehindrat och logiskt
– föra en sakkunnig diskussion om saker och fenomen inom branschen
– motivera egna beslut och jämföra och analysera ur olika perspektiv – samla systematiskt information från olika källor
– jämföra olika källor
– strukturera samlad information och be-arbeta den så att den blir använd-ningsbar
– bedöma och moti-vera sanningsenlig-heten och pålitlig-heten i skaffad in-formation
– mångsidigt till-lämpa sina förmågor att samla informat-ion i sin yrkesmäss-iga verksamhet – motivera på teori-basis sina beslut som tagits i expertisupp-drag
– lösa praktiska pro-blem som uppkom-mer i den yrkes-mässiga verksam-heten
– förstå och bedöma branschens utvec-klingsbehov och pre-sentera utveckling-såtgärder – fungera i en yr-kesmässig och bran-schövergripande grupp
– kommunicera obehindrat och lo-giskt på engelska – tillägna sig bran-schens värderingar och yrkesetiska prin-ciper
– analysera den hållbara utveckling-ens principer ur branschens och samhällets synvinkel
– analysera den glo-bala verksamhetens och beslutfattandets betydelse ur med-borgarens och orga-nisationernas syn-vinkel
– jämföra olika kul-turers handlingssätt
1
KAN – använda teorier, principer och meto-der systematiskt
– dokumentera fe-nomen inom bran-schen
– kommunicera om frågor inom bran-schen – hantera informat-ionshanteringens olika tekniker
– söka och struktu-rera den centralaste informationen inom branschen
– bedöma kritiskt samlad information
– tillämpa sina in-formationsskaff-ningskunskaper i en yrkesmässig verk-samhet
– motivera sina be-slut som tagits i ex-pertisuppdrag
– lösa praktiska pro-blem som uppkom-mer i den praktiska verksamheten
– känna igen bran-schens utvecklings-behov och presen-tera utvecklingsåt-gärder – fungera yrkesmäs-sigt i olika grupper
– kommunicera yr-kesmässigt på eng-elska – bedöma bran-schens värderingar och yrkesetiska prin-ciper
– tillämpa hållbara verksamhetens prin-ciper ur branschens och samhällets syn-vinkel
– tillämpa det man lärt sig med hänsyn till olika kulturer
Arviointimenetelmät
Deltagande i föreläsningar samt godkänt utförda övningsarbeten och deras presentationer.