Palkkahallinto käytännössä
| Rakennetyyppi: | Opintojakso | 
|---|---|
| Koodi: | TLS3305 | 
| Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Perusopinnot | 
| OPS: | T-LT 2008 | 
| Taso: | Tradenomi (AMK) | 
| Opiskeluvuosi: | 3 (2010-2011) | 
| Laajuus: | 3 op | 
| Vastuuopettaja: | Hautamäki, Timo | 
| Opetuskieli: | Suomi | 
Toteutukset lukuvuonna 2010-2011
| Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen | 
|---|---|---|---|---|---|
| 4 | 30.8.2010 – 17.12.2010 | Timo Hautamäki | Suomi | 20.8.2010 – 5.9.2010 | |
| 5 | T-LT-3T | 25.10.2010 – 4.3.2011 | Timo Hautamäki | Suomi | 4.10.2010 – 29.10.2010 | 
Osaamistavoitteet
Opiskelija laajentaa ja syventää palkkahallintoon ja palkkakirjanpitoon liittyviä valmiuksiaan. Opiskelijalla on käytännön valmiudet hoitaa palkkahallinto ja palkkakirjanpito atk:lla.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä. Esim: Työmäärä yhteensä: 81 h 
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 39 h 
- mistä itsenäistä opiskelua: 42 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Työoikeus, palkkahallinto ja palkkakirjanpito
Sisältö
Henkilörekisterin ylläpito, palkkojen laskenta ja maksaminen, palkkasivukulut ja palkkakirjanpito. Työehtosopimukset. Erilaiset työsuhteet.
Opiskelumateriaali
Syvänperä, O. & Turunen, L. (Uusin painos) Palkkavuosi. Helsinki. Edita., 
Työehtosopimus, 
Veroviraston verkkosivut.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ohjatut harjoitukset ja ongelmaperusteinen oppiminen.
Arviointikriteerit
5= Opiskelijalla on erinomaisen hyvä kokonaiskuva yrityksen palkkahallinnosta ja osaa itsenäisesti soveltaa säännöstöä ratkoessaan ongelmia. Opiskelija osaa itsenäisesti hoitaa palkkahallintoa ja palkkakirjanpitoa atk:ta käyttäen. 
3= opiskelijalla on hyvät valmiudet hoitaa palkkahallintoa ja palkkakirjanpitoa atk:n avulla. 
1 = Opiskelija tuntee tärkeimmät säännöstöt joita tulee soveltaa palkkahallinnossa ja -kirjanpidossa sekä osaa ohjatusti käyttää palkkahallinnon atk-ohjelmaa.
Arviointimenetelmät
Yksilölliset työnäytteet (10%).
Atk-tentti (90%). 
Numeerinen arviointi (0-5).
