Vähittäiskaupan suunnittelu ja toiminta
| Rakennetyyppi: | Opintojakso | 
|---|---|
| Koodi: | TLS1306 | 
| Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Perusopinnot | 
| OPS: | T-LT 2007 | 
| Taso: | Tradenomi (AMK) | 
| Opiskeluvuosi: | 3 (2009-2010) | 
| Laajuus: | 6 op | 
| Vastuuopettaja: | Björkman, Päivi | 
| Opetuskieli: | Suomi | 
Toteutukset lukuvuonna 2009-2010
| Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen | 
|---|---|---|---|---|---|
| 3 | T-LT-3M | 24.8.2009 – 6.3.2010 | Päivi Björkman | Suomi | 14.8.2009 – 6.9.2009 | 
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee vähittäiskaupan toimintaedellytyksiin vaikuttavat tekijät. Hän osaa laatia kaupan strategisen suunnitelman ja soveltaa sitä päivittäisessä toiminnassa. Perehdytään toimintaketjun hallintaan päivittäistavarakaupan kilpailukeinona.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä: 135 h. Ohjattua lähiopetusta: 50 h. Itsenäistä opiskelua: 85 h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Asiakaslähtöinen markkinointi, Kuluttaja- ja ostokäyttäytyminen, Palvelujen markkinonti.
Sisältö
Vähittäiskaupan toiminnan johtaminen asiakaslähtöisesti, toimintaketjun, kysynnän ja tarjonnan hallinta. Tuotestrategiat ja tuoteryhmien roolit kilpailukeinoina.
Opiskelumateriaali
Finne, Sami; Kokkonen, Tuomas: ECR-Asiakaslähtöinen toimintaketjun hallinta. WSOY 1998
-ajankohtaiset artikkelit
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, opintokäynnit ja niiden raportointi, ryhmätyöt
Arviointikriteerit
1 Opiskelija ymmärtää vähittäiskaupan toimintaympärstön asiakaslähtöisen johtamisen periaatteet.  Vähittäiskaupan toiminnan johtaminen asiakaslähtöisesti, toimintaketjun, kysynnän ja tarjonnan hallinta. Tuotestrategiat ja tuoteryhmien roolit kilpailukeinoina.
3 Opiskelija osaa kiitettävästi vähittäiskaupan toimintaympäristön asiakaslähtöisen johtamisen ja strategisen suunnittelun periaatteet. Opiskelija osaa erittäin hyvin käytönnössä tehdä markkinoinnin johtamistoimenpiteitä vähittäiskaupassa.  
5 Opskelija osaa hyvin vähittäiskaupan toimintaympäristön asiakaslähtöisen johtamisen ja strategisen suunnittelun periaatteet. Opiskelija osaa käytönnössä tehdä markkinoinnin johtamistoimenpiteitä vähittäiskaupassa.
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi (0-5). Aktiivinen osallistuminen 5%, ryhmätyöt 15 % ja ryhmätentti 80%
