Yritysten yhteiskuntavastuu
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLP0204 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | T-LT 2006 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2007-2008) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Launonen, Tarja |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2007-2008
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
4 | 27.8.2007 – 7.3.2008 | Tarja Launonen | Suomi | 17.8.2007 – 7.9.2007 | |
5 | 27.8.2007 – 7.3.2008 | Tarja Launonen | Suomi | 17.8.2007 – 7.9.2007 | |
6 | T-LT-2O, T-LT-2T | 27.8.2007 – 7.3.2008 | Tarja Launonen | Suomi | 17.8.2007 – 7.9.2007 |
7 | 7.1.2008 – 2.5.2008 | Tarja Launonen | Suomi | 10.12.2007 – 11.1.2008 | |
8 | 10.3.2008 – 30.5.2008 | Tarja Launonen | Suomi | 18.2.2008 – 14.3.2008 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy yritysten laadunhallintaan ja vastuulliseen liiketoimintaan sekä niiden vaikutukseen työyhteisön tulokseen ja jatkuvuuteen.
Opiskelijan työmäärä
Yhteensä 108 h, josta lähiopetusta 52 h ja opiskelijan omaa työtä 56 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei edeltäviä opintoja
Sisältö
Laatujohtamisen ja yhteiskuntavastuullisen toiminnan merkitys kehittyvälle liiketoiminnalle, johdon rooli ja työkalut ko. toiminnassa, prosessit ja niiden kehittäminen. Kestävän kehityksen osa-alueet, arvot ja eettinen toiminta, ekotehokkuus ja MIPS-laskenta. Yhteiskuntavastuullisen toiminnan teorioita, sidosryhmätyöskentely sekä yhteiskuntavastuuraportointi.
Opiskelumateriaali
- Lecklin, O. 1999 tai uudempi p. Laatu yrityksen menestystekijänä. Helsinki. Kauppakaari.
- Aaltonen, T., Junkari, L. 1999. Yrityksen arvot ja etiikka. Juva. WSOY Yritysjulkaisut.
- Autio,S., Lettenmeier, M. 2002. Ekotehokkuus Business as Future. Hämeenlinna. TKK Koulutuskeskus Dipoli.
- Em. kirjoista luennoitsijan ilmoittamat kappaleet.
- Lisäksi muu ajankohtainen, eri muodoissa julkaistava materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut, projektityö
Arviointikriteerit
1. Opiskelija ymmärtää laadunhallinnan ja vastuullisen liiketoiminnan perusteita
3. Opiskelija ymmärtää hyvin laadunhallinnan ja vastuullisen liiketoiminnan perusteita ja osaa soveltaa niitä monelta osin
5. Opiskelija ymmärtää erinomaisesti laadunhallinnan ja vastuullisen liiketoiminnan perusteita ja osaa soveltaa niitä käytännössä erittäin hyvin
Arviointimenetelmät
Tentti ja oppimistehtävien arviointi (numeerinen 0-5).