Internationella handelspolitiska organisationer
| Rakennetyyppi: | Opintojakso | 
|---|---|
| Koodi: | TLS2304 | 
| Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Perusopinnot | 
| OPS: | T-LT 2005V | 
| Taso: | Tradenomi (AMK) | 
| Opiskeluvuosi: | 2 (2006-2007) | 
| Laajuus: | 3 op | 
| Vastuuopettaja: | Blomquist, Helena | 
| Opetuskieli: | Ruotsi | 
Toteutukset lukuvuonna 2006-2007
| Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen | 
|---|---|---|---|---|
| 1 | 12.3.2007 – 25.5.2007 | Helena Blomquist | Ruotsi | 19.2.2007 – 18.3.2007 | 
Osaamistavoitteet
Studeranden kan bedöma den internationella handelns betydelse för Finland och kan planera företagets internationella funktioner på basen av denna information.
Opiskelijan työmäärä
Arbetsmängd totalt 90 h
- Projektarbeten och presentation av projektarbeten 90 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Företagsamhet
Sisältö
Finlands ställning i den internationella handeln, Finlands viktigaste handelspartners samt handelns storlek, handelspolitiska organisationer och deras betydelse för internationell handel.
Opiskelumateriaali
Material som produceras i samband med föreläsningar och de övningar som hör till kursen.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Deltagande och presentation av projektarbeten i olika seminarier 100%.
Arviointikriteerit
KUNNANDE VID INLEDNINGSFASEN 
KUNSKAPSOMRÅDEN
Nivåer	BEHÄRSKANDE AV BRANSCHENS TEO-RIER, TERMINO-LOGI, METODER OCH PRINCIPER	BEHÄRSKANDE AV INFORMATIONS-ANSKAFFNING	HANDLING, UT-VECKLING OCH PROBLEMLÖSNING VID EXPERTISUPP-GIFTER	PROFESSIONELL 
VÄXELVERKAN OCH INTERNATIONELL KOMMUNIKATION
	GLOBALT 
SAMHÄLLS-  OCH ETISKT  KUNNANDE
5 
KAN	– använda centrala teorier, begrepp och metoder logiskt i olika situationer
– skriva för en be-gränsad målgrupp om branschens teo-rier, begrepp och metoder 
– diskutera med en avgränsad målgrupp om frågor och före-teelser inom bran-schen	– använda informat-ionssökningens olika tekniker 
– välja för situation-en lämpliga källor 
– bedöma källor som använts
– använda de sen-aste internationella källorna och databa-serna 	– motivera beslut som tagits då man verkat inom ex-pertisuppgifter 
– använda själv-ständigt olika pro-blemlösningsmo-deller
– känna igen bran-schens utvecklings-behov 
	– fungera inom olika grupper mål- och situationsmedvetet
– kommunicera pro-fessionellt förutom på de inhemska språken även på engelska 
– fungera logiskt i mötet med olika kunder 	– tillämpa bran-schens yrkesetiska principer  
– fungera enligt principerna för håll-bar utveckling 
– förstå den globala verksamheten och beslutens betydelse ur individens och organisationens syn-vinkel 
– tillämpa det man lärt sig med hänsyn till olika kulturer 
 
3 
KAN	– använda centrala begrepp vid enskilda tillfällen och upp-drag samt förstå metodernas bakom-liggande teorier 
– diskutera med en begränsad grupp om branschens mest centrala ämnen
– producera baskun-skap inom området både skriftligt och muntligt	– grunderna i in-formationssökning
– begränsa behovet av kunskap 
– använda bran-schens centrala käl-lor och databaser, även internationella 
– beakta det ansvar och skyldigheter informationsan-vändningen medför (bl.a. upphovsrätt, plagiering) 	– definiera den egna branschens exper-tisområde
– använda problem-lösningsmetoder som behandlats un-der studieperioderna 
– hitta problemets centrala delar
– gestalta utveckl-ingsprocessens olika faser 	– fungera i olika grupper 
– förstå betydelsen av internationell kommunikation som en del av profess-ionell växelverkan 
– basfärdigheterna i engelska
	– förstå branschens värderingar och yr-kesetiska principer 
– känna igen både på nationell och glo-bal nivå samhälls-strukturerna och processernas bety-delse samt tillväga-gångssätten vid be-slutstagande 
1 
KAN	– känna igen och förstå centrala teo-rier, principer och metoder 
– kan dokumentera centrala fenomen inom branschen
– kan kommunicera om centrala saker inom branschen 	– känna igen beho-vet av kunskap
– med handledning söka information från olika källor 
– kan urskilja var-dagskunskap från forskningsbaserad kunskap
– känna igen ansvar och skyldigheter som användningen av kunskap medför (bl.a. upphovsrätten, plagiering) 
– använda källhän-visning och littera-turförteckning 	– känna igen den egna branschens expertisområde
– använda med handledning pro-blemlösningsme-toder man behandlat under studiepe-rioderna 
- förhålla sig positiv till utveckling 	– fungera i en stude-randegrupp
– kan känna igen behovet av internat-ionell kommunikat-ion som en del av professionell växel-verkan 
– basfärdigheterna i de inhemska språken 
	– nämna branschens värderingar och yr-kesetiska principer 
– nämna allmänna samhälleliga och globala problem
– känna igen hur det samhälleliga beslutsfattande går till 
 
KUNNANDE VID MEDELFASEN 
KUNSKAPSOMRÅDEN
Nivåer	BEHÄRSKANDE AV BRANSCHENS TEO-RIER, TERMINO-LOGI, METODER OCH PRINCIPER	BEHÄRSKANDE AV INFORMATIONS-ANSKAFFNING	HANDLING, UT-VECKLING OCH PROBLEMLÖSNING VID EXPERTISUPP-GIFTER	PROFESSIONELL 
VÄXELVERKAN OCH INTERNATIONELL KOMMUNIKATION
	GLOBALT 
SAMHÄLLS- OCH ETISKT KUNNANDE
5 
KAN	– använda och till-lämpa centrala teo-rier, begrepp och metoder problem-fritt i olika situation-er 
– producera skriftligt material om bran-schens teorier, be-grepp och metoder 
– kommunicera med olika målgrupper om centrala saker och fenomen inom bran-schen	– systematiskt samla information från den egna branschens facklitteratur 
– klassificera och jämföra olika källor och strukturera kun-skapen som erhållits 
– bearbeta kunskap-en så att den blir användbar 
– bedöma sannings-enligheten och pålit-ligheten i kunskapen 	– förstå branschens utvecklingsbehov och presentera ut-vecklingsåtgärder 
– analysera och be-döma framkomna yrkesmässiga pro-blem i den praktiska verksamheten
– motivera på teori-basis beslut man tagit då man har haft expertisuppdrag 	 – agera målinriktat i olika situationer i professionella och branschövergri-pande grupper 
– fungera profess-ionellt i kontakten med olika kunder 
– kommunicera yr-kesmässigt obehind-rat och logiskt på engelska 	– kan delta i en dis-kussion om yrkese-tiska principer och värderingar inom branschen
– tillämpa den håll-bara verksamhetens principer och känna igen förändringsbe-hoven ur branschens och en samhällelig synvinkel
– tillämpa det man lärt sig med hänsyn till olika kulturers särdrag 
3 
KAN	– använda teorier, begrepp och meto-der logiskt vid både muntlig och skriftlig kommunikation 
– diskutera med representanter från närliggande branscher om bran-schens mest centrala frågor 	– samla information från den egna bran-schens facklitteratur – jämföra olika källor och strukturera samlad information 
– bearbeta och an-passa samlad in-formation 
– bedöma informat-ionens sanningsen-lighet
	– motivera beslut som tagits då man har haft expertis-uppdrag 
– självständigt an-vända olika pro-blemlösningsme-toder 
– känna igen bran-schens utbildnings-behov 
	– fungera målinriktat i olika grupper 
– kommunicera yr-kesmässigt på eng-elska 	– analysera bran-schens yrkesetiska verksamhet och 
fungera etiskt i situ-ationer typiska för branschen 
– tillämpa principer-na för hållbar ut-veckling i sin verk-samhet 
– beakta andra kul-turer i verksamheten 
1 
KAN	– använda centrala-teorier, begrepp och metoder i olika situ-ationer 
– kommunicera om branschens mest centrala saker med en vald målgrupp 	– samla och använda information från olika källor
– förstå metoder och sanningsenlighetens och pålitlighetens betydelse 
	– motivera beslut som tagits då man haft expertisuppdrag 
– använda problem-lösningsmetoder under handledning
– hitta branschens utvecklingsbehov 
	– kan fungera i olika grupper 
– förstå den inter-nationella kommu-nikationens bety-delse som en viktig del av yrkesmässig växelverkan 	– fungera enligt branschens grund-värderingar och yr-kesetiska principer 
– fungera enligt den hållbara utvecklin-gens principer 
– förstå betydelsen av den globala verk-samheten och be-slutstagandet ur medborgarens och organisationens syn-vinkel.  
– tillämpa det man lärt sig med hänsyn till andra kulturer 
 
KUNNANDE VID SLUTFASEN 
KUNSKAPSOMRÅDEN
Nivåer	BEHÄRSKANDE AV BRANSCHENS TEO-RIER, TERMINO-LOGI, METODER OCH PRINCIPER	BEHÄRSKANDE AV INFORMATIONS-ANSKAFFNING	HANDLING, UT-VECKLING OCH PROBLEMLÖSNING VID EXPERTISUPP-GIFTER	PROFESSIONELL 
VÄXELVERKAN OCH INTERNATIONELL KOMMUNIKATION
	GLOBALT 
SAMHÄLLS- OCH ETISKT KUNNANDE
5 
KAN 	– använda, tillämpa och kritiskt bedöma teorier, begrepp och metoder profession-ellt i olika situationer
– kombinera kun-skap, begrepp och fenomen och bilda logiska helheter 
– producera ny kunskap 	– kritiskt motivera valet av källor ur en yrkesmässig, veten-skaplig och etisk synvinkel
– klassificera och jämföra olika källor 
 – strukturera in-formation, dra slut-satser som samlats och bearbeta den så att den blir använd-ningsbar 
– bedöma och moti-vera sanningsenlig-heten och trovärdig-heten i samlad in-formation samt både i teori och praktik tillämpa det i sitt eget arbete 	– kan på teoribasis motivera sina beslut som tagits i ex-pertisuppdrag  
– självständigt lösa krävande problem genom att använda olika problemlös-ningsmetoder 
– kritiskt analysera och bedöma bran-schens utvecklings-behov och presen-tera utvecklingsåt-gärder smidigt och logiskt både skriftligt och muntligt genom att mångsidigt an-vända sig av modern presentationstek-nologi 
	– fungera ansvars-fullt i en profession-ell och branschöver-gripande grupp
– kommunicera obehindrat och lo-giskt på engelska samt använda och tillämpa internat-ionell kommunikat-ion 	– tillägna sig bran-schens värderingar och yrkesmässiga principer och fun-gera utgående från dessa
– bedöma och ut-veckla verksamheter inom branschen och samhället ur per-spektivet av en håll-bar utveckling 
– kritiskt bedöma den globala verk-samheten och be-slutsfattandets bety-delse för medbor-garna och organisat-ionerna 
– fungera i olika kul-turer och kritiskt värdera deras praxis ur en ömsesidig syn-vinkel 
 
3 
KAN	– använda yrkes-begrepp obehindrat och logiskt
– föra en sakkunnig diskussion om saker och fenomen inom branschen 
– motivera egna beslut och jämföra och analysera ur olika perspektiv 	– samla systematiskt information från olika källor
– jämföra olika källor 
– strukturera samlad information och be-arbeta den så att den blir använd-ningsbar 
– bedöma och moti-vera sanningsenlig-heten och pålitlig-heten i skaffad in-formation
– mångsidigt till-lämpa sina förmågor att samla informat-ion i sin yrkesmäss-iga verksamhet 	– motivera på teori-basis sina beslut som tagits i expertisupp-drag  
– lösa praktiska pro-blem som uppkom-mer i den yrkes-mässiga verksam-heten 
– förstå och bedöma branschens utvec-klingsbehov och pre-sentera utveckling-såtgärder 	– fungera i en yr-kesmässig och bran-schövergripande grupp
– kommunicera obehindrat och lo-giskt på engelska  	– tillägna sig bran-schens värderingar och yrkesetiska prin-ciper 
– analysera den hållbara utveckling-ens principer ur branschens och samhällets synvinkel
– analysera den glo-bala verksamhetens och beslutfattandets betydelse ur med-borgarens och orga-nisationernas syn-vinkel
– jämföra olika kul-turers handlingssätt 
1 
KAN	– använda teorier, principer och meto-der systematiskt 
– dokumentera fe-nomen inom bran-schen
– kommunicera om frågor inom bran-schen 	– hantera informat-ionshanteringens olika tekniker
– söka och struktu-rera den centralaste informationen inom branschen
– bedöma kritiskt samlad information 
– tillämpa sina in-formationsskaff-ningskunskaper i en yrkesmässig verk-samhet 
	– motivera sina be-slut som tagits i ex-pertisuppdrag  
– lösa praktiska pro-blem som uppkom-mer i den praktiska verksamheten 
– känna igen bran-schens utvecklings-behov och presen-tera utvecklingsåt-gärder 	– fungera yrkesmäs-sigt i olika grupper 
– kommunicera yr-kesmässigt på eng-elska 	– bedöma bran-schens värderingar och yrkesetiska prin-ciper 
– tillämpa hållbara verksamhetens prin-ciper ur branschens och samhällets syn-vinkel 
– tillämpa det man lärt sig med hänsyn till olika kulturer
Arviointimenetelmät
Deltagande i föreläsningar samt godkänt utförda övningsarbeten och deras presentationer.
