VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Informationsbehandling (T-ITE) > 2010 > Vuosi 1 > Informativ kommunikation och media (TITA0801)

Informativ kommunikation och media

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: TITA0801
Tyyppi: Pakollinen / Perusopinnot
OPS: T-ITE 2010
Taso: Tradenomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2010-2011)
Laajuus: 3 op
Vastuuopettaja: Frank, Kristina
Opetuskieli: Ruotsi

Toteutukset lukuvuonna 2010-2011

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
1T-IT-13.1.2011 – 29.4.2011Kristina FrankRuotsi7.12.2010 – 9.1.2011

Osaamistavoitteet

Studeranden har förstått kommunikationsbegreppet och känner till de krav som ställs på olika dokument och olika media inom affärskorrespondens och informativ kommunikation.

Studeranden kan för olika arbetssamfund och organisationer skapa ändamålsenliga texter och dokument när det gäller språkets form och struktur. Studeranden inser betydelsen av ändamålsenlig kommunikation i arbetslivet.

Studeranden bekantar sig också med de olika kommunikationsformerna och medierna i dagens informationssamhälle.

Opiskelijan työmäärä

Total arbetsmängd 81h
- närundervisning 39 h.
- självständiga studier 42 h.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Inga förkunskaper krävs.

Sisältö

Grunderna i kommunikation, elementära dokument och standarduppställning, ändamålsenligt språk inom affärskommunikation. Rapportering. Genomgång av utformning av hemsidor.

Opiskelumateriaali

- Lehrer, S. 1998. Affärsbrev. Helsingfors. Utbildningsstyrelsen.
- Svenska språknämnden. 2000. Svenska skrivregler. Stockholm. Liber AB.
- Annat material ges i samband med föreläsningarna.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Föreläsningar, par- och grupparbete, tentamen, självständiga studier.

Arviointikriteerit

1=Känner till företagskommunikation. Producerar för arbetslivet elementära dokument och texter.
3=Känner till företagskommunikation. Producerar för arbetslivet ändamålsenliga dokument och texter på ett bra språk och använder olika kommunikationsstilar anpassade efter situationen och målgruppen
5=Känner till och kan inom företagskommunikation tillämpa ändamålsenliga dokument och texter på ett utmärkt språk och använder olika kommunikationsstilar anpassade efter situationen och målgruppen.

Arviointimenetelmät

Föreläsningar 28 h, pararbete och grupparbete 9 h, självständiga studier 42 h


Takaisin