Att bygga informationssystem II
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TITA0702 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | T-ITE 2010 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2010-2011) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Karlsson, Christer |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Toteutukset lukuvuonna 2010-2011
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | T-IT-1 | 3.1.2011 – 29.4.2011 | Christer Karlsson, Kenneth Norrgård | Ruotsi | 7.12.2010 – 9.1.2011 |
Osaamistavoitteet
Studerande kan analysera och planera ett datasystem enligt givna analysmodeller samt dokumentera enligt givna standarder.
Studerande lär sig i praktiken programmeringstekniker, grupparbete, projektarbete och dokumenteringstekniker.
Studerande genomför sitt första programmeringsprojekt i grupp och det är fråga om en ej-trivialt programvara eller del av denna.
Studerande kan utifrån en given systemdefinition producera en första testbar version (prototyp).
Opiskelijan työmäärä
Studier totalt: 135 h
- av vilka föreläsningar, närstudier och handledning: 60 h
- självständiga studier: 75 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Studieperioden "Att bygga informationssystem I" eller motsvarande kunskaper erhållna på annat sätt.
Sisältö
Genomgång av teori om kravhantering och en programvaras livscykel samt komponentbaserad systemdesign. Funktionell kravspecifikation och modellering av användningsfall i UML.
Planering av en databasapplikation samt implementering av databasen i Microsoft Access. Planeringen och implementeringen utförs i små grupper som projekt där den totala lösningen omfattas av planeringsdokument och slutliga databaslösningen.
Opiskelumateriaali
Wiktorin Lars, Systemutveckling på 2000-talet, 2003, Studentlitteratur, Lund. Läsanvisningar ges av handledaren.
Föreläsningsunderlag i powerpoint och/eller pdf-format sammanställda av föreläsaren
Internet-länkar.
Material om databaser och MS Access från studieperioden "Att bygga informationssystem I"
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Föreläsningar, handledda övningar, inlämningsuppgifter, självständigt projektarbete med handledda närtimmar, systemdokumentering och rapportering av utfört projektarbete.
Arviointikriteerit
1
Studerande förstår nöjaktligen studieperiodens grunder
2-3
Studerande förstår väl studieperiodens grunder och kan tillämpa det inlärda i nya situationer
4-5
Studerande förstår utmärkt studieperiodens grunder och kan till stor del tillämpa det inlärda i praktiken
Arviointimenetelmät
Databasimplementationen 50 %
Planeringsdokument 30%
Studerandens förmåga till problemlösning och förmåga till att arbeta i en projektgrupp 20%
Numerisk bedömning (0-5).