Utvecklings- och innovationsarbete
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TITA0404 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | T-ITE 2010 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2012-2013) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Norrgård, Kenneth |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Toteutukset lukuvuonna 2012-2013
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
1 | 7.1.2013 – 26.4.2013 | Kristina Frank, Kenneth Norrgård | Ruotsi | 7.12.2012 – 7.1.2013 |
Osaamistavoitteet
Studeranden känner till olika utgångspunkter och metoder för informationssökning. Studeranden förstår vikten av att arbeta på ett metodiskt och vetenskapligt sätt. Studeranden kan tillämpa metoderna vid skrivande av lärdomsprov.
Målet är att den studerande förbereder sig inför lärdomsprovet för att självständigt kunna påbörja arbetet. Målet är att studerande efter denna studieperiod valt sitt ämne för sitt lärdomsprov. Studerande fördjupar sig i sitt ämne och gör upp en plan på hur arbetet skall läggas upp och dokumenteras. Studerande får handledning såväl i frågor som berör ämnet som språkdräkten.
Opiskelijan työmäärä
Arbetsmängden totalt för studiepoerioden är ca 108 h, varav:
- lektioner, teroi och handledning: ca 40 h
- Seminarier och presentationer med förberedning ca 20 h
- Eget arbete, teori och forskning ca 24h
- Eget arbete - minislutarbete ca 24h
Studieperioden handleds av både en ämneslärare och en modersmålslärare.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Studerande borde ha största delen av sina grundstudier och minst första modulen av inriktade studier bakom sig.
Språkstudier: Informativ kommunikation, Språk och påverkan
Sisältö
Vetenskapliga angreppssätt, lärdomsprovet som process, planering av lärdomsprovet, källor, informationssökning i vetenskapliga databaser, forskningsmetoder, om etik och plagiering, uppgörande av blanketter, analysering och rapportering av forskningsresultat.
Genomgång av anvisningar (Vasa yrkeshögskola) för lärdomsprov: Disposition; Genomgång av lärdomsprovets delar; Innehållsförteckning; Inledning; Avslutning; Källhänvisningar; Litteraturförteckning; Opponering; Mogenhetsprov; Språkriktighet; Analys av lärdomsprov; Skriftligt arbete
Uppgörande av tidsplan och projektplan för lärdomsprovet samt genomgång av processen. Studieperioden stöder studerande som skall börja sitt lärdomsprov eller som är i början av sin process. Projektplanen skall godkännas och handledare utses. Deltagande i seminarier där studerande presenterar och ger lägesrapport över det egna arbetet.
Olika frågeställningar inför skrivandet av lärdomsprovet
Opiskelumateriaali
Nyberg, Rainer. 2000. Skriv vetenskapliga uppsatser och avhandlingar med stöd av IT och Internet. Lund. Studentlitteratur.
Svenska språknämnden. 2000. Svenska skrivregler. Stockholm. Liber AB.
Instruktioner för lärdomsprovet, Vasa yrkeshögskola, 2009 eller nyare.
Internet länkar
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Föreläsningar, gästföreläsare, självständiga studier, individuella övningsuppgifter.
Seminarier med gruppdiskussioner, grupphandledning och personlig handledning
Arviointikriteerit
1
studerande kan grunderna i utvecklings- och forskningsarbetet
3
studerande kan och behärskar forskningsarbete och kan omsätta sina kunskaper i praktiken och visar det via sitt eget lärdomsprov
5
studerande kan och behärskar forskningsarbete och kan omsätta sina kunskaper på ett utomordentligt sätt och visar detta via sitt eget lärdomsprov och ger prov på sina kunskaper på semarietillfällena
Arviointimenetelmät
Aktivt deltagande i undervisningen, utförda övningsuppgifter, analys av lärdomsprov, skriftligt arbete.
Studerande bör delta i studieperiodens föreläsningar och diskussioner samt göra upp och presentera sin egen projektplan.
Numerisk bedömning (0-5).