VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Informationsbehandling (T-ITE) > 2010 > Vuosi 3 > ICT-projekt i praktiken II (TDS5200)

ICT-projekt i praktiken II

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: TDS5200
Tyyppi: Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot
OPS: T-ITE 2010
Taso: Tradenomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 3 (2012-2013)
Laajuus: 6 op
Vastuuopettaja: Norrgård, Kenneth
Opetuskieli: Ruotsi

Toteutukset lukuvuonna 2012-2013

Tot.OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
17.1.2013 – 26.4.2013Kenneth NorrgårdRuotsi19.12.2012 – 7.1.2013

Osaamistavoitteet

Målet är ge studerande möjlighet att via projektbaserade studier utveckla sitt eget kunnande och sina egna färdigheter. Studerande ges möjlighet att omsätta teoretiska kunskaper i praktiken. I undervisnings-/inlärningssituationerna kan det röra sig om teoretisk kunskaper, praktiska färdigheter, teamarbete och/eller lära sig projektarbete.

Tanken är att studerande definierar sina egna inlärningsmål innan projektet utförs. Studerande beskriver sitt kunnande via frågor: Vilka är mina egna utgångspunkter? Vad kan jag nu idag? Vad är jag bra på? Vilka sidor borde jag utveckla? Vad vill jag lära mig och kunna bra och varför? Hur kan jag dra nytta av det som jag lärt mig? Hur mycket tid har jag för detta projekt? Vad har jag på gång samtidigt/parallellt med detta projekt? Hur kommer inlärningen att gå till? Hur kan jag utvärdera eller visa på att jag lärt mig det som jag velat?

Opiskelijan työmäärä

6 sp x 27h = ca 162h
Självständigt projektarbete: ca 122h
Handledning och rapportering: ca 40h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Studieperioden "Projektledning och administration" eller motsvarande kunskaper.

Sisältö

Varje projekt är unikt och det är viktigt att varje projekt/projektuppdrag har en skriftlig uppddragsbeskrivning som studerande kan ha som utgångspunkt.

Om det är fråga om ett större projekt (> 1 sp = 27 h) borde en projektplan uppgöras. Om det är fråga om en mer begränsad projektaktivitet/bergränsat uppdrag torde det räcka med en kort skriflig uppdragsbeskrivning.

Opiskelumateriaali

Det läromaterial som används är projektspecifik. Då handledaren gör upp uppdragsbeskrivningen borde de källor. litteratur m.m. som behövs anges.

Handledaren borde tillsammans me studerande gå igenom uppdraget och doskutera hur detta projektarbet häner ihop med studerandes yrkesmässiga utveckling. Studerande borde själv fundera och dokumentera sina egna inlärningsmål samt hur han/hon kan dra nytta av sin kunskap och/eller nya färdigheter.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Självständigt projektarbete med veckovis handledning, projektrapporter både muntligt och skriftligt, projektdagbok, projektbaserad inlärning självständigt och i grupp (eller par), självständigt teoriläsning.

Arviointikriteerit

Bedömningen överenskommes vid projektets början och ett godkänt projekt bedöms antingen med "Utfört" eller enligt skalan 1 - 5.

Bedömningsområde: Projektets resultat, analysförmåga av problemområde, valda arbetsmetoder och tillvägagångssätt, förmåga till teamarbete, förmåga att planera och utföra projektet enligt tidsplan, nivå på muntlig och skriftlig rapportering. Ytterligare kan projektspecifika aspekter beaktas.

1
Projektet har utförts med försvarliga prestationer

2-3
Projektet har utförts med goda prestationer

4-5
Projektet har utförts med utmärkta prestationer

Arviointimenetelmät

Utvärderingen diskuteras och överenskommes projektvis. För att få prestationerna tillgodo bör studerande göra en tillgodoräkningsansökan och bilägga projektdagbok och projektrapport.
På bedömningen inverkar egen aktivitet och ambitionsnivå, nivån på projektdokumentationen, nivån på projektrapporten samt den muntliga rapporteringen.
Bedömning görs enligt skalan vitsordsskalan 1-5 eller med vitsordet "Utfört".


Takaisin