Språk och påverkan
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TDP0302 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | T-ITE 2009 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2010-2011) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Frank, Kristina |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Osaamistavoitteet
Studeranden har tillräckligt med kunskaper för målinriktad kommunikation inom företag och olika arbetssamfund. Studeranden kan uttrycka sig både muntligt och skriftligt i olika situationer inom arbetslivet. Han/hon kan skapa argumenterande texter och olika dokument, leda och delta i möten och förhandlingar av olika slag och lära sig uppträda vid olika tillfällen i arbetslivet. Studeranden förstår betydelsen av ändamålsenlig affärskommunikation och vill sträva till att bli en god informatör och kommunikatör.
Studeranden förbereder sig också för sitt arbetssökande.
Studeranden känner också till grunderna i vetenskapligt skrivande och rapportering och förberreder sig inför påbörjandet av sitt lärdomsprov.
Opiskelijan työmäärä
Total arbetsmängd 81 h.
- närundervisning 39 h.
- självständiga studier 42 h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Informativ kommunikation
Sisältö
Grunderna i att påverka via språket, att förbereda och hålla tal, kroppsspråk. Olika dokument och argumenterande texter, mötes- och förhandlingsteknik, förhandlingsdokument. Arbetsansökan, CV.
Instruktioner för lärdomsprov. Analys av lärdomsprov.
Opiskelumateriaali
- Østern, A-L. 1989. Tal- och uttryckspedagogik.
- Johannesson, K. 2001. Tala väl. Stockholm. Norstedts Förlag.
- Svenska språknämnden 2000. Svenska skrivregler.
Stockholm. Liber AB.
-Nyberg, Rainer 2000. Skriv vetenskapliga uppsatser och
avhandlingar med stöd av IT och Internet. 4 upplagan.
Lund. Studentlitteratur.
Annat material ges i samband med föreläsningarna.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Föreläsningar, par- och grupparbete, presentationsövningar, självständiga studier.
Arviointikriteerit
1=kan argumentera och agera i olika kommunikationssituationer i arbetslivet.
3=Kan analysera och argumentera på olika sätt. Kan agera ändamålsenligt i olika kommunikationssituationer i arbetslivet.
5=Kan analysera och argumentera mångsidigt. Kan agera ändamålsenligt och sakkunnigt i arbetslivets olika kommunikationssituationer. Kan värdera egna och andras kommunikativa kompetens.
Arviointimenetelmät
Aktivt deltagande i undervisningen, utförda muntliga och skriftliga övningsuppgifter, intervjuer, diskussioner, möte, mötesdokument, meritlista. Muntliga anföranden och skriftlig tentamen. Numerisk bedömning (0-5).