Programmering och dokumentation
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TDA0101 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | T-ITE 2005V |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2005-2006) |
Laajuus: | 7 op |
Vastuuopettaja: | Harju, Börje |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Toteutukset lukuvuonna 2005-2006
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | T-IT-1 | 22.8.2005 – 28.4.2006 | Börje Harju | Ruotsi | 15.8.2005 – 2.9.2005 |
2 | 2.1.2006 – 16.6.2006 | Börje Harju | Ruotsi | 5.12.2005 – 2.1.2006 |
Osaamistavoitteet
Studerande behärskar programmeringens grundbegrepp och funktioner. Studerande kan göra ett enkelt strukturerat program där man använder sig av baskonstruktioner och tabeller.
Studeranden förstår betydelsen av god programmeringssed vid professionell programmering.
Studerande utför talrika programövningsuppgifter. Vid kursens slut kan han/hon göra ett enkelt strukturerat program där man använder sig av baskonstruktioner och tabeller.
Studeranden lär sig dokumentera programproduktionen planmässigt och enligt befintliga standarder, lär sig förstå deras innebördes förhållande och beroende. Studeranden inser dokumentationens betydelse under utvecklingens gång och vilket oersättbart hjälpmedel det utgör vid underhåll.
Opiskelijan työmäärä
Total arbetsmängd: 189 h
- varav schemalagda studier: 91 h
- varav självständiga studier: 98 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Inga
Sisältö
Programmeringsverktyg.
Programmeringens grundfunktioner och konstruktioner. Variabler, array-tabeller. Felhantering. Textfiler.
Grafiskt användargränssnitt: Rita objekt. Ange egenskaper. Programmera händelser.
Bruksanvisningens betydelse och form. Programdokument och deras förvaring. Beskrivningar: behov, betydelse och praxis. Beskrivningssätt.
Opiskelumateriaali
Visual Basic 2005 By Practice, Mike Mostafavi, Charles River Media, 2006.
Av läraren framställt material.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Föreläsningar, övningar.
Arviointikriteerit
1 - Studerande förstår grunderna i Windows-programmering och kan hjälpligt tillämpa sin kunskap.
2 - Studerande har god förståelse för Windows-programmering och kan tillämpa sin kunskap i praktiken.
3 - Studerande har utmärkt förtåelese för Windows-programmering och kan på utmärkt sätt tillämpa sin kunskap i praktiken.
Arviointimenetelmät
Tentamen. Numerisk utvärdering (0-5).