Företagsamhet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TDP0201 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | T-ITE 2005 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2005-2006) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Blomquist, Helena |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Toteutukset lukuvuonna 2005-2006
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | T-IT-1 | 2.1.2006 – 28.4.2006 | Monica Asplund | Ruotsi | 5.12.2005 – 2.1.2006 |
2 | 6.3.2006 – 16.6.2006 | Monica Asplund | Ruotsi | 13.2.2006 – 12.3.2006 |
Osaamistavoitteet
Målet är att studeranden får en allmän bild av företagsamhet, förstår och tillägnar sig kunskap inom området och får förutsättningar att sysselsätta sig själv. Studeranden fördjupar sig i planeringen av företagsverksamhet och grunderna för val av företagsform.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä ythteensä: 81 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 39 h
- mistä ítsenäistä opiskelua: 42 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Inga förkunskaper krävs.
Sisältö
Företagare och företagsmiljö, företagsegenskaper, företagsamhetens hinder och sporrar, företagsamhet som karriär och yrke, inre företagsamhet, nätverk och internationell jämförelse, befrämjande av innovationen och åstadkommande av ny företagsamhet och utvecklandet av företag i företagskuvös omgivning, familjeföretag, grundandet av företag, uppgörande av affärsverksamhetsplan, företagsamhetens mål och valet av företagsformer.
Opiskelumateriaali
- Kinkki, S. Hulkko, P. Mäkinen, I. 2003. Att vara företagare. Tammerfors. WSOY.
- Centralhandelskammaren. Seanste upplaga. Att bli egen företagare. Helsingfors. Kustannuskamari.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Föreläsningar, grupparbeten, övningar och ett omfattande projektarbete.
Arviointikriteerit
5= Studeranden behärskar på ett utmärkt sätt det som behandlats under kursens gång och har förmåga att gestalta stora helheter och samt olika delars förhållanden till varandra. Därutöver har studeranden förmåga att i skiftande förhållanden tillämpa det inlärda i praktiken.
3= Studeranden kan bra det som behandlats och förstår dess betydelse i sitt saksammanhang. Studeranden förmår att med viss handledning tillämpa det inlärda i praktiken.
1= Studeranden kan de grundläggande begrepp och sakfrågor som har behandlats.
5= Opiskelija hallitsee erinomaisesti kurssilla käsitellyt asiat ja kykenee hahmottamaan suuret asiakokonaisuudet ja asioiden väliset suhteet. Lisäksi opiskelija kykenee vaihtelevasti, eri olosuhteissa soveltamaan opittuja asioita käytäntöön.
3= Opiskelija osaa kurssilla käsitellyt asiat hyvin ja ymmärtää kurssilla käsiteltyjen asioiden merkityksen asiakokonaisuudessa. Opiskelija kykenee ohjatusti soveltamaan opittua käytäntöön.
1= Opiskelija osaa kurssilla käsitellyt peruskäsitteet ja -asiat.
Arviointimenetelmät
Tentamina, skriftliga uppgifter och projektarbete. Numerisk bedömning (0-5).