Vähittäiskaupan johtaminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLS1602 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | T-FE 2012 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2014-2015) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Björkman, Päivi |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee vähittäiskaupan toimintaedellytyksiin vaikuttavat tekijät. Hän osaa laatia kaupan strategisen suunnitelman ja soveltaa sitä päivittäisessä toiminnassa. Perehdytään toimintaketjun hallintaan päivittäistavarakaupan kilpailukeinona.
Opiskelijan työmäärä
työmäärä yht. 135 h
lähiopetus 65 h
itsenäinen työskentely 70 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
markkinoinnin perusteet
Sisältö
Vähittäiskaupan toiminnan johtaminen asiakaslähtöisesti, toimintaketjun, kysynnän ja tarjonnan hallinta. Tuotestrategiat ja tuoteryhmien roolit kilpailukeinoina.
Opiskelumateriaali
Finne, Sami; Kokkonen, Tuomas: Asiakaslähtöinen kaupan arvoketju. Kilpailukykyä ECR-yhteistyöllä. WSOYpro 2005.
-artikkelit, www-sivut
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset lähiopetuksessa, oppimistehtävien raportointi, ryhmätentti 65 h
oppimistehtävät myymälöissä 20 h
kaupan www-sivuihin ja markkinointiin per. 20 h
tenttiin valmistautuminen 30 h
Arviointikriteerit
1: Tuntee vähittäiskaupan toimintaedellytyksiin vaikuttavat tekijät. Osaa selvittää ECR:n toimintamekanismin ja sen tuottamat edut kaupalle ja asiakkaalle. Osaa analysoida kaupan tuotteistoa, tuoterooleja ja -strategioita.
3: Edellisen lisäksi osaa kriittisesti tarkastella kaupan tapaa toimia ja valita kriittisiä menestystekijöitä ja kehittämiskohteita eri myymälöissä. Tuntee kaupan ketjujen eroavaisuudet Suomessa.
5: Edellisten lisäksi osaa laatia kaupan strategisen toimintasuunnitelman ja osaa soveltaa sitä päivittäisessä toiminnassa. Osaa ennakoida tilanteita ja valmistautua näihin ennalta niin, että kustannustehokkuus säilyy.
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi (0-5).
ryhmätentti 90 %
oppimistehtävät 10 %