VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Företagsekonomi (T-FE) > 2011 > Vuosi 2 > Vähittäiskaupan toimintaympäristö (TLS1601)

Vähittäiskaupan toimintaympäristö

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: TLS1601
Tyyppi: Pakollinen / Ammattiopinnot
OPS: T-FE 2011
Taso: Tradenomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 2 (2012-2013)
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Björkman, Päivi
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2012-2013

Tot.OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
34.3.2013 – 24.5.2013Päivi BjörkmanSuomi11.2.2013 – 4.3.2013

Osaamistavoitteet

Opiskelija perehtyy tukku- ja vähittäiskaupan kehitykseen, rakenteeseen ja kilpailuun sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla. Tarkastellaan vähittäiskaupan säätelymekanismeja erityisesti Suomessa ja Euroopassa. Tutustutaan päivittäis- ja käyttötavaran toimintayksiköihin ja vähittäiskaupan tarjoamiin työtehtäviin.

Opiskelijan työmäärä

työmäärä yhteensä 135 h, josta
lähiopetus ja tentti 65 h
itsenäinen työskentely 70 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

ei tarvita

Sisältö

Vähittäis- ja tukkkukaupan rakenne sekä sen kehitys. Jakelutiet, kaupan ryhmittyminen ja toimialat. Kaupan ketjuuntuminen ja tämän tarjoamat työmahdollisuudet Suomessa ja kansainvälisillä markkinoilla. Kaupan rooli yhteiskunnassa ja myymälärakentamisen säännöt eri puolilla Eurooppaa.

Opiskelumateriaali

- Heinimäki, Heikki. Kaupan toimintaympäristö. WSOY 2006.
- Ajankohtaiset artikkelit, vähittäiskaupan www-sivut ja muu luennoitsijan ilmoittama materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

yrityskäynnit 40 h
luennot ja tentti 40 h
itsenäinen tiedonetsintä 10 h
tutustuminen kaupan tilastoihin ja yritysten verkkomat. 15 h
tenttiin valmistautuminen 20 h
ryhmätehtävät 10 h

Arviointikriteerit

1:Ymmärtää vähittäiskaupan ja palvelujen toimintaan vaikuttavien tekijöiden moninaisuuden Osaa erotella myymälätyypit ja tuntee niiden erityispiirteet.

3: Edellisen lisäksi osaa suunnitella menestyvän kaupan tiettyyn toimintaympäristöön tehtyjen selvitysten pohjalta. Tuntee vähittäiskaupan säätelymekanismit Suomessa ja osin myös Euroopan muissa maissa.

5: Edellisten lisäksi osaa analysoida tietyn alueen vähittäiskaupan kilpailutilannetta ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Pystyy tietojen avulla etsimään kauppapaikan ja ymmärtää säätelymekanismien syyt ja seuraukset.

Arviointimenetelmät

Numeerinen arviointi (0-5). Tentti 90 %, yrityskäynnit ja raportit 10 %


Takaisin