Tyska inom affärslivet I (B1)
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TFP0317 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Perusopinnot |
OPS: | T-FE 2011 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2012-2013) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Frank, Kristina |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Toteutukset lukuvuonna 2012-2013
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
7 | 29.10.2012 – 1.3.2013 | Kristina Frank | Ruotsi | 8.10.2012 – 29.10.2012 |
Osaamistavoitteet
Målet är att ge studeranden det ordförråd och de grundläggande kunskaper i tyska som krävs i arbetslivet. Studeranden innehar tillräckligt med kunskaper för att förstå och kunna uttrycka sig i situationer som gäller arbetet. Studeranden är beredd att förbättra sina språkkunskaper både muntligt och skriftligt för att vara förtrogen med språket inom näringslivet och för att erhålla de språkkunskaper som behövs för de fördjupade studierna av språket. Studeranden förstår och kan använda språket muntligt och skriftligt i olika situationer som berör affärsvärlden.
Opiskelijan työmäärä
Total arbetsmängd 108 h.
- närundervisning 52 h.
- självständiga studier 56 h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Tyska inom affärslivet (A1)
Sisältö
Den grundläggande terminologin inom arbetslivet och näringslivet: att presentera arbetsplatsen, att komma överens om möten och sammanträden, att knyta affärskontakter. Telefonspråk, affärskontakter, mässbesök. Affärskorrespondens. Muntliga övningar.
Opiskelumateriaali
Miebs, U. Vehovirta, L. 1996. Kontakt Deutsch. Deutsch für berufliche Situationen. Stockholm. Sveriges utbildningsradio.
Annat material erhålls i samband med föreläsningarna.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Föreläsningar, pararbete, grupparbete, självständiga studier.
Arviointikriteerit
1=Kan den grundläggande terminologin inom företagskommunikation på tyska, kan använda språket både muntligt och skriftligt på ett tillfredsställande sätt och förstår lätt facktext.
3=Behärskar språket väl både muntligt och skriftligt inom företagskommunikation på tyska i olika kommunikationssituationer inom arbetslivet och förstår facktexter.
5=Behärskar språket utmärkt både muntligt och skriftligt inom företagskommunikation på tyska och kommunicerar flytande i olika kommunikationssituationer och förstår facktexter utan svårighet.
Arviointimenetelmät
Aktivt deltagande i undervisningen, godkända övningar, presentationer, skriftlig tentamen, utförda hem- och distansuppgifter.