Informativ kommunikation
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TFP0301 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | T-FE 2011 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2011-2012) |
Laajuus: | 2 op |
Vastuuopettaja: | Frank, Kristina |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Toteutukset lukuvuonna 2011-2012
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
16 | 29.8.2011 – 30.12.2011 | Kristina Frank | Ruotsi | 19.8.2011 – 9.9.2011 |
17 | 29.8.2011 – 30.12.2011 | Kristina Frank | Ruotsi | 19.8.2011 – 9.9.2011 |
Osaamistavoitteet
Studeranden har förstått kommunikationsbegreppet och känner till de krav som ställs på olika dokument inom affärskorrespondens och informativ kommunikation. Studeranden kan för olika arbetssamfund och organisationer skapa ändamålsenliga texter och dokument när det gäller språkets form och struktur. Studeranden inser betydelsen av ändamålsenlig kommunikation i arbetslivet.
Opiskelijan työmäärä
Total arbetsmängd 54 h.
- närundervisning 26 h
- självständiga studier 28 h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Inga förkunskaper krävs.
Sisältö
Grunderna i kommunikation, elementära dokument och standarduppställning, ändamålsenligt språk inom affärskommunikation. Rapportering.
uioiuoi
Opiskelumateriaali
- Lehrer, S. 1998. Affärsbrev. Helsingfors. Utbildningsstyrelsen.
- Svenska språknämnden. 2000. Svenska skrivregler. Stockholm. Liber AB.
- Annat material ges i samband med föreläsningarna.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Föreläsningar 20 h, pararbete och grupparbete 6 h, självständiga studier 28 h.
Arviointikriteerit
1=Känner till företagskommunikation. Producerar för arbetslivet elementära dokument och texter.
3=Känner till företagskommunikation. Producerar för arbetslivet ändamålsenliga dokument och texter på ett bra språk och använder olika kommunikationsstilar anpassade efter situationen och målgruppen.
5=Känner till och kan inom företagskommunikation tillämpa ändamålsenliga dokument och texter på ett utmärkt språk och använder olika kommunikationsstilar anpassade efter situationen och målgruppen.
Arviointimenetelmät
Aktivt deltagande i undervisningen, utförda övningsuppgifter, rapport, skriftlig tentamen. Numerisk bedömning (0-5).