VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Företagsekonomi (T-FE) > 2010V > Vuosi 1 > Informativ kommunikation (TFP0301)

Informativ kommunikation

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: TFP0301
Tyyppi: Pakollinen / Perusopinnot
OPS: T-FE 2010V
Taso: Tradenomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2010-2011)
Laajuus: 2 op
Vastuuopettaja: Frank, Kristina
Opetuskieli: Ruotsi

Toteutukset lukuvuonna 2010-2011

Tot.OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
1330.8.2010 – 17.12.2010Kristina FrankRuotsi20.8.2010 – 19.9.2010
1430.8.2010 – 22.10.2010Kristina FrankRuotsi20.8.2010 – 19.9.2010
1530.8.2010 – 22.10.2010Kristina FrankRuotsi20.8.2010 – 19.9.2010

Osaamistavoitteet

Studeranden har förstått kommunikationsbegreppet och känner till de krav som ställs på olika dokument inom affärskorrespondens och informativ kommunikation. Studeranden kan för olika arbetssamfund och organisationer skapa ändamålsenliga texter och dokument när det gäller språkets form och struktur. Studeranden inser betydelsen av ändamålsenlig kommunikation i arbetslivet.

Opiskelijan työmäärä

Total arbetsmängd 54 h.
- närundervisning 26 h
- självständiga studier 28 h.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Inga förkunskaper krävs.

Sisältö

Grunderna i kommunikation, elementära dokument och standarduppställning, ändamålsenligt språk inom affärskommunikation. Rapportering.
uioiuoi

Opiskelumateriaali

- Lehrer, S. 1998. Affärsbrev. Helsingfors. Utbildningsstyrelsen.
- Svenska språknämnden. 2000. Svenska skrivregler. Stockholm. Liber AB.
- Annat material ges i samband med föreläsningarna.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Föreläsningar 20 h, pararbete och grupparbete 6 h, självständiga studier 28 h.

Arviointikriteerit

1=Känner till företagskommunikation. Producerar för arbetslivet elementära dokument och texter.
3=Känner till företagskommunikation. Producerar för arbetslivet ändamålsenliga dokument och texter på ett bra språk och använder olika kommunikationsstilar anpassade efter situationen och målgruppen.
5=Känner till och kan inom företagskommunikation tillämpa ändamålsenliga dokument och texter på ett utmärkt språk och använder olika kommunikationsstilar anpassade efter situationen och målgruppen.

Arviointimenetelmät

Aktivt deltagande i undervisningen, utförda övningsuppgifter, rapport, skriftlig tentamen. Numerisk bedömning (0-5).


Takaisin