Engelska inom affärslivet (del B)
| Rakennetyyppi: | Opintojakson osa | 
|---|---|
| Koodi: | TFP0315B | 
| Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot | 
| OPS: | T-FE 2008 | 
| Taso: | Tradenomi (AMK) | 
| Opiskeluvuosi: | 2 (2009-2010) | 
| Laajuus: | 2 op | 
| Vastuuopettaja: | Harald, Camilla | 
| Opetuskieli: | Ruotsi | 
Toteutukset lukuvuonna 2009-2010
| Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen | 
|---|---|---|---|---|
| 6 | 24.8.2009 – 24.10.2009 | Camilla Harald | Ruotsi | 14.8.2009 – 6.9.2009 | 
| 7 | 24.8.2009 – 24.10.2009 | Camilla Harald | Ruotsi | 14.8.2009 – 6.9.2009 | 
| 8 | 24.8.2009 – 19.12.2009 | Simone Sundqvist | Ruotsi | 14.8.2009 – 6.9.2009 | 
Osaamistavoitteet
Målet är att utveckla de yrkesinriktade språkkunskaperna. Den studerande får det ordförråd och det kunskaper som krävs för att både i tal och skrift kunna uttrycka sig allmänt angående affärsvärlden samt att lära sig grunderna för den affärskorrespondens som behövs i kontakter med utländska företag. 
Den studerande känner till de centrala begreppen inom affärsvärlden samt det språkregister som är typiskt för olika situationer inom affärsvärlden. Han/hon är införstådd i de krav som ställs på effektiv kommunikation inom arbetslivet. 
Den studerande har en positiv inställning till språkinlärning samt är medveten om att språkinlärning är en ständigt pågående process som individen själv i första hand är ansvarig för. Den studerande har motivation för att utveckla sina kunskaper i affärsengelska.
Opiskelijan työmäärä
Total arbetsmängd: 54 h
- arbetsmängd insatt i läseordningen 26 h
- självständiga studier 28 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Gymnasiets lärokurs i engelaka, godkänt nivåtest eller kursen Förberedande engelska.
Sisältö
Facktexter, branschinriktad terminologi, servicesituationer, affärsbrev.
Opiskelumateriaali
Av läraren sammanställt material, aktuella texter och artiklar, lexikon.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Närundervisning och självstudier. Muntliga och skriftliga övningar, grupparbeten, projekt, presentationer.
Arviointikriteerit
1 = den studerande förstår text / konversation inom det egna området och gör försök att delta. Han/hon behärskar den viktigaste vokabulären inom studieområdet. 
3= den studerande förstår, kan med vissa brister följa och producera text / konversation inom det egna området . Han/hon förstår den vanliga vokabulären inom studieområdet.
5 = den studerande kommunicerar flytande angående ämnen inom det egna området samt allmänna ämnen. Han / hon besitter en omfattande fackvokabulär. Han / hon har intresse för att ständigt förbättra kunskaperna i språket.
Arviointimenetelmät
Aktivt deltagande i undervisningen, muntliga och skriftliga övningar, portfolio, tentamen.
