Engelska inom affärslivet (del A)
Rakennetyyppi: | Opintojakson osa |
---|---|
Koodi: | TFP0315A |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | T-FE 2008 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2008-2009) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Harald, Camilla |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Toteutukset lukuvuonna 2008-2009
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
6 | 25.8.2008 – 25.10.2008 | Simone Sundqvist | Ruotsi | 15.8.2008 – 7.9.2008 |
7 | 27.10.2008 – 7.3.2009 | Camilla Harald | Ruotsi | 6.10.2008 – 2.11.2008 |
8 | 27.10.2008 – 7.3.2009 | Camilla Harald | Ruotsi | 6.10.2008 – 2.11.2008 |
Osaamistavoitteet
Målet är att utveckla de yrkesinriktade språkkunskaperna. Den studerande får det ordförråd och det kunskaper som krävs för att både i tal och skrift kunna uttrycka sig allmänt angående affärsvärlden samt att lära sig grunderna för den affärskorrespondens som behövs i kontakter med utländska företag.
Den studerande känner till de centrala begreppen inom affärsvärlden samt det språkregister som är typiskt för olika situationer inom affärsvärlden. Han/hon är införstådd i de krav som ställs på effektiv kommunikation inom arbetslivet.
Den studerande har en positiv inställning till språkinlärning samt är medveten om att språkinlärning är en ständigt pågående process som individen själv i första hand är ansvarig för. Den studerande har motivation för att utveckla sina kunskaper i affärsengelska.
Opiskelijan työmäärä
78 h totalt arbete
39 h närstudier
39 h självständigt arbete
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Gymnasiets lärokurs i engelska eller godkänt nivåtest eller föreberedande engelskakurs.
Sisältö
Facktexter, branschinriktad terminologi, servicesituationer, affärsbrev.
Opiskelumateriaali
Aktuella texter och artiklar, radio programmes, lexikon.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Närundervisning och självstudier. Muntliga och skriftliga övningar, grupparbeten, projekt, presentationer, sluttent.
Arviointikriteerit
1 = den studerande förstår text / konversation inom det egna området och gör försök att delta. Han/hon behärskar den viktigaste vokabulären inom studieområdet.
3= den studerande förstår, kan med vissa brister följa och producera text / konversation inom det egna området . Han/hon förstår den vanliga vokabulären inom studieområdet.
5 = den studerande kommunicerar flytande angående ämnen inom det egna området samt allmänna ämnen. Han / hon besitter en omfattande fackvokabulär. Han / hon har intresse för att ständigt förbättra kunskaperna i språket.
Arviointimenetelmät
Närundervisning och självstudier. Muntliga och skriftliga övningar, grupparbeten, projekt, presentationer.