Finska inom affärslivet I
| Rakennetyyppi: | Opintojakso | 
|---|---|
| Koodi: | TFP0313 | 
| Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot | 
| OPS: | T-FE 2008 | 
| Taso: | Tradenomi (AMK) | 
| Opiskeluvuosi: | 1 (2008-2009) | 
| Laajuus: | 3 op | 
| Vastuuopettaja: | Waltermann, Marianne | 
| Opetuskieli: | Ruotsi | 
Toteutukset lukuvuonna 2008-2009
| Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen | 
|---|---|---|---|---|
| 7 | 27.10.2008 – 7.3.2009 | Marianne Waltermann | Ruotsi | 6.10.2008 – 2.11.2008 | 
| 8 | 27.10.2008 – 7.3.2009 | Marianne Waltermann | Ruotsi | 6.10.2008 – 2.11.2008 | 
| 9 | 5.1.2009 – 2.5.2009 | Henrik Niemelä | Ruotsi | 8.12.2008 – 11.1.2009 | 
Osaamistavoitteet
Studeranden bekantar sig med handels- och affärstermer i det finska språket, dvs. med merkantil finska samt bekantar sig med den finska företagsvärlden och kulturen. Studeranden vågar uttrycka sig på finska.
Opiskelijan työmäärä
Total arbetstid 80 h varav 40 h närundervisning och 40 h självstudier.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Inga obligatoriska förkunskaper
Sisältö
Språket i företagslivet, muntlig och skriftlig kommunikation inom företaget. kommunikation inom olika kulturer.
Opiskelumateriaali
Kortetjärvi-Nurmi, S.  Rosenström, A. 2004. Yritysviestinnän ABC. Oy Edita Ab.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Föreläsningar, skriftliga och muntliga övningar och grupparbeten samt studiebesök
Arviointikriteerit
5= Opiskelija hallitsee erinomaisesti kurssilla käsitellyt asiat ja kykenee hahmottamaan suuret asiakokonaisuudet ja asioiden väliset suhteet. Lisäksi opiskelija kykenee vaihtelevasti, eri olosuhteissa soveltamaan opittuja asioita käytäntöön.
3= Opiskelija osaa kurssilla käsitellyt asiat hyvin ja ymmärtää kurssilla käsiteltyjen asioiden merkityksen asiakokonaisuudessa. Opiskelija kykenee ohjatusti soveltamaan opittua käytäntöön.
1= Opiskelija osaa kurssilla käsitellyt peruskäsitteet ja -asiat.
Arviointimenetelmät
Deltagande i undervisningen, individuella arbeten och övningar, tentamen både muntligt och skriftligt.
Alla delområden är lika viktiga i evalueringen.
